The relationship between consumer environmental attitudes, perceptions of eco-labels and willingness to pay for eco-labelled products

Thesis title: Vztah mezi environmentálním postojem spotřebitele, vnímáním ekoznaček a ochotou platit za produkty označené ekoznačkami
Author: Maryšková, Nikola
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Závodný Pospíšil, Jan
Opponents: Dvořák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je přispět k lepšímu porozumění chování spotřebitelů v oblasti ekologie a identifikovat způsoby, jakými může trh reagovat na rostoucí environmentální povědomí. Konkrétně předmětem této práce bylo zjistit, zda vizuální pozornost studentů vysokých škol vůči ekoznačkám na menstruačních pomůckách je mediátorem vztahu mezi environmentální postojem a ochotou studentů zaplatit za tyto šetrné produkty a zda mají jednotlivé proměnné mezi sebou statisticky významnou závislost. Data pro samotné testování byla shromážděna pomocí dotazníkové metody a metody řízeného experimentu. Tyto vztahy byly následně analyzovány pomocí lineární a vícenásobné mediační regrese. Výsledky ukázaly, že mediační efekt vizuální pozornosti byl potvrzen pouze u jedno ze tří testovaných produktů, ve všech případech byla však prokázána závislost ochoty platit na environmentálním postoji spotřebitelů.
Keywords: ochota platit; ekoznačky; environmentální postoje; menstruační pomůcky; mediační analýza; vizuální pozornost; spotřebitelské chování
Thesis title: The relationship between consumer environmental attitudes, perceptions of eco-labels and willingness to pay for eco-labelled products
Author: Maryšková, Nikola
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Závodný Pospíšil, Jan
Opponents: Dvořák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor's thesis is to contribute to a better understanding of consumers' environmental behavior and to identify ways in which the market can respond to growing environmental awareness. Specifically, this work focused on determining whether college students' visual attention to eco-labels on menstrual products mediates the relationship between environmental attitudes and their willingness to pay for these environmentally friendly products, and whether these variables are statistically significantly related. The data for the actual testing were collected using questionnaire-based and controlled experimental methods. These relationships were then analyzed using linear and mediation analysis. The results showed that the mediating effect of visual attention was confirmed for only one of the three products tested, but in all cases, willingness to pay was shown to be dependent on consumers' environmental attitudes.
Keywords: Menstrual Products; Mediation Analysis; Eco-Labels; Willingness to pay; Visual Attention; Consumer behavior; Environmental Attitudes

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 3. 2023
Date of submission: 30. 4. 2024
Date of defense: 13. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80661/podrobnosti

Files for download

    Last update: