quality of higher education institutions: an international comparison from the student perspectives

Thesis title: Kvalita vysokých škol: mezinárodní srovnání perspektivou studentů
Author: Černá, Sára
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Luštický, Martin
Opponents: Musil, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku hodnocení kvality vysokých škol, respektive vnímání kvality studenty. Jejím cílem je navrhnout postup, který vysokým školám umožní kvalitu nejen komplexně zhodnotit, ale také porovnat a následně kontinuálně zvyšovat. Tento postup je aplikován při srovnání Fakul-ty managementu VŠE se dvěma ekonomicko-manažerskými vysokoškolskými institucemi ze zahraničí. Práce k naplnění cíle využívá principy benchmarkin-gové studie, v níž se věnuje především fázi hodnocení kvality z pohledu studen-tů. Na základě hodnocení identifikuje benchmarkingovou mezeru a následně i přenositelné dobré praktiky od zahraničních institucí směrem k Fakultě ma-nagementu. Diplomová práce resultuje do sady zlepšovatelských návrhů v po-době projektů, které reflektují zjištěné dobré praktiky a zároveň zohledňují reálné podmínky Fakulty pro jejich realizaci.
Keywords: Měření kvality vysokých škol; HESQUAL; Benchmarking
Thesis title: quality of higher education institutions: an international comparison from the student perspectives
Author: Černá, Sára
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Luštický, Martin
Opponents: Musil, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focuses on the issue of quality assessment of universities, or the perception of quality by students. Its aim is to propose a procedure that allows universities to assess quality not only comprehensively, but also to compare and then continuously improve it. This procedure is applied when comparing the Faculty of Management of the University of Economics and Management with two higher education institutions from abroad. The thesis uses the principles of a benchmarking study to achieve its goal, in which it focuses primarily on the quality assessment phase from the students' perspective. Based on the evaluation, it identifies the benchmarking gap and consequently transferable good practices from foreign institutions towards the Faculty of Management. The thesis resulates into a set of improvement proposals in the form of projects that reflect the identified good practices while taking into account the real conditions of the Faculty for their implementation.
Keywords: Quality assessment of higher education institutions; HESQUAL; Benchmarking

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 4. 2021
Date of submission: 30. 4. 2024
Date of defense: 17. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76815/podrobnosti

Files for download

    Last update: