Impulsive buying behaviour and post-purchase consumer dissatisfaction

Thesis title: Impulsivní nákupní chování a ponákupní nespokojenost spotřebitele
Author: Tuháček, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem předkládané práce zabývající se impulsivním nákupním chováním a ponákupní nespokojeností spotřebitele bylo ověřit v českém online nákupním prostředí vztah mezi impulzivním nákupním chováním, ponákupní nespokojeností, impulzivitou nákupu a záměrem vrátit produkt, který předpokládá studie Chena, Chena a Lina (2020) a rozšířit jej o další faktor sebejistoty spotřebitele dle studie Kenga a Liao (2013). Pro výzkum byl zvolen kvantitativní design – data byla shromažďována prostřednictvím dotazníku, který byl částečně převzat z výše jmenovaných studií (dotazník byl modifikován pro potřeby diplomové práce). Získaná data byla analyzována prostřednictvím metod popisné statistiky a dále pomocí vybraných statistických testů (Cronbachova alpha, McDonaldovo omega, Kendallovo tau, regresní analýza). Byla zjištěna signifikantní sou-vislost mezi impulsivitou nákupu a ponákupní nespokojeností a tendencí k impulzivnímu nákupnímu chování a impulzivnímu nákupu.
Keywords: online nákupy; Impulsivní nákupní chování; ponákupní nespokojenost
Thesis title: Impulsive buying behaviour and post-purchase consumer dissatisfaction
Author: Tuháček, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the present study dealing with impulsive buying behaviour and consumer post-purchase dissatisfaction was to verify in the Czech online shopping environment the relationship between impulsive buying behaviour, post-purchase dissatisfaction, impulse buying and intention to return a product, which is assumed in the study of Chen, Chen and Lin (2020) and to extend it with another factor of consumer self-confidence according to the study of Keng and Liao (2013). A quantitative design was chosen for the research - data was collected through a questionnaire that was partially adopted from the above mentioned studies (the questionnaire was modified for the purpose of the thesis). The collected data was analysed through post-hoc statistical methods and also through selected statistical tests (Cronbach's alpha, McDonald's omega, Kendall's tau, regression analysis). A significant co-relation was found between impulse buying and post-purchase dissatisfaction and the tendency to engage in impulsive buying behaviour and impulse buying.
Keywords: online shopping; Impulsive buying behaviour; post-purchase dissatisfaction

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 9. 2023
Date of submission: 1. 5. 2024
Date of defense: 12. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85565/podrobnosti

Files for download

    Last update: