Bakalářská práce se zabývá fenoménem divácké návštěvnosti na zápasech nejvyšší české fotbalové ligy a faktory, které jí ovlivňují. K analýze panelových dat čítající přes 1800 jednotek pozorování jsou použity odhady regresních modelů s fixními a náhodnými efekty. Pro odhad velikosti trhu, která je v modelu jednou z vysvětlujících proměnných, jsou využity tři přístupy, které jsou dále porovnávány. Následná regresní analýza prokazuje statistickou významnost většiny proměnných vyskytujících se v mod... show full abstractBakalářská práce se zabývá fenoménem divácké návštěvnosti na zápasech nejvyšší české fotbalové ligy a faktory, které jí ovlivňují. K analýze panelových dat čítající přes 1800 jednotek pozorování jsou použity odhady regresních modelů s fixními a náhodnými efekty. Pro odhad velikosti trhu, která je v modelu jednou z vysvětlujících proměnných, jsou využity tři přístupy, které jsou dále porovnávány. Následná regresní analýza prokazuje statistickou významnost většiny proměnných vyskytujících se v modelu i jejich interakcí. Větší pozornost je věnována proměnné vyjadřující nejistotu o výsledku před utkáním a její interakci s velikostí trhu, jelikož dosavadní výzkumy napříč různými zeměmi a soutěžemi neposkytují jednoznačné výsledky o jejím vlivu na diváckou návštěvnost. Analýza dokazuje změnu působení této proměnné na návštěvnost v závislosti na různých hodnotách velikosti trhu. V analyzovaném modelu dochází za jinak nezměněných podmínek ke změně tvaru křivky závislosti počtu diváků na nejistotě o výsledku z konvexní na lineární. Porovnáním výchozího regresního modelu s modelem bez proměnných vyjadřující hodnoty velikosti trhu je v závěru dokázán jejich významný vliv. |