Comparison of the ICT Usage in Secondary Schools in South Bohemia and Upper Austria
Thesis title: | Porovnání využití ICT na středních školách v jižních Čechách a Horním Rakousku |
---|---|
Author: | Brom, Michael |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Radváková, Věra |
Opponents: | Cikán, Michal |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem této práce je zjistit a analyzovat míru využití dostupných ICT řešení v provozu středních škol v Jihočeském kraji, a udělat základní porovnání se středními školami v sousedícím Horním Rakousku. K řešení jsou použity metody, jako je dotazníkové šetření, řízené rozhovory, porovnávání výsledků nebo vlastní pozorování. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první části jsou teoreticky popsány pojmy související s tématem práce, tedy informační a komunikační technologie, školní informační systém a e-learning. Následuje analýza součástí e-learningových a školních informačních systémů, včetně popisu současného stavu. Dále práce obsahuje aktuální legislativu a koncepční strategie, vztahující se k ICT ve výuce a provozu škol. Druhá část práce je praktická, ve které provádíme výzkum využití ICT na středních školách. Provedeným výzkumem je zjištěno, že míra využití ICT prostředků je ve školách obou regionů na podobné úrovni. V závěru jsou podrobně uvedeny výsledky výzkumu a limity této práce. |
Keywords: | ICT; školní informační systém; e-learning; střední škola |
Thesis title: | Comparison of the ICT Usage in Secondary Schools in South Bohemia and Upper Austria |
---|---|
Author: | Brom, Michael |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Radváková, Věra |
Opponents: | Cikán, Michal |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The aim of this thesis is to determine and analyse the extent of the use of available ICT solutions in the operation of secondary schools in the South Bohemia Region, and to make a basic comparison with secondary schools in neighbouring Upper Austria. Methods such as questionnaire survey, guided interviews, comparison of results or personal observation are used in the practical part. The thesis is divided into two main parts. In the first part, concepts related to the topic of the thesis, i.e. information and communication technology, school information system and e-learning, are theoretically described. This is followed by an analysis of the components of e-learning and school information systems, including a description of the current state of the art. In addition, it is possible to find current legislation and conceptual strategies related to ICT in teaching and school operation. The second part of the thesis is practical, in which we conduct research on the use of ICT in secondary schools. Through the research conducted, it is found that the level of use of ICT resources is at a similar level in schools in both regions. At the end, the research results and limitations of this work are discussed in detail. |
Keywords: | school information system; ICT; secondary school; e-learning |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Systems Analysis |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 20. 9. 2023 |
---|---|
Date of submission: | 5. 5. 2024 |
Date of defense: | 10. 6. 2024 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/85496/podrobnosti |