Factors that affect the trustworthiness of chatbots

Thesis title: Faktory ovlivňující důvěryhodnost chatbotů
Author: Dyomina, Valeriya
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kliegr, Tomáš
Opponents: Chudán, David
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce zkoumá faktory, které ovlivňují důvěryhodnost chatbotů. Hlavním cílem bylo prostudovat existující literaturu o důvěryhodnosti chatbotů a identifikovat faktory, které by hypoteticky mohly mít pozitivní vliv na tuto důvěryhodnost. Na základě zjištěných informací byl vytvořen chatbot ve dvou verzích, z nichž jedna byla vysoce efektivní (odpovídala krátce a přesně), avšak nebyla antropomorfní (neměla lidského avatara, nepoužívala emoji a neměla pohlaví) a nebyla nastavena tak, aby při komunikaci zohledňovala faktory, jako jsou transparentnost, bezpečnost, nevyspělost technologie a odpovědnost. Druhá verze chatbotu obsahovala všechny výše uvedené faktory, ale její efektivita byla snížená. Následně dotazník vyplnilo 99 respondentů, aby se zjistilo, který z chatbotů je vnímán jako důvěryhodnější v různých kontextech a situacích. Kromě toho byl zkoumán vliv demografických charakteristik, jako jsou pohlaví a věk respondentů. Byly formulovány závěry o tom, jak různé vlastnosti chatbotů ovlivňují vnímání důvěryhodnosti mezi obecnou populací i specifickými demografickými skupinami.
Keywords: chatboti; důvěryhodnost chatbotů; umělá inteligence; antropomorfismus
Thesis title: Factors that affect the trustworthiness of chatbots
Author: Dyomina, Valeriya
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kliegr, Tomáš
Opponents: Chudán, David
Thesis language: Česky
Abstract:
Bachelor thesis investigates the factors that affect the trustworthiness of chatbots. The main objective was to study the existing literature on chatbot trustworthiness and identify factors that could hypothetically have a positive influence on this credibility. Based on the information found, a chatbot was created in two versions, one of which was highly effective (responded briefly and accurately) but was not anthropomorphic (did not have a human avatar, did not use emoji, and did not have gender) and was not set up to consider factors such as transparency, security, immaturity of technology and accountability. The second version of the chatbot included all of the above factors, but its effectiveness was reduced. Subsequently, a questionnaire was completed by 99 respondents to determine which of the chatbots was perceived as more trustworthy in different contexts and situations. In addition, the influence of demographic characteristics such as gender and age of the respondents. Conclusions were drawn about how different chatbot characteristics affect perceptions of trustworthiness among the general population and specific demographic groups.
Keywords: chatbots; chatbot credibility; artificial intelligence; anthropomorphism

Information about study

Study programme: Informační média a služby
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information and Knowledge Engineering

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 9. 2022
Date of submission: 4. 5. 2024
Date of defense: 10. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81838/podrobnosti

Files for download

    Last update: