Prediction models for e-Sport matches in League of Legends

Thesis title: Predikce e-sportových zápasů v League of Legends
Author: Staněk, Maxmilián
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Rejthar, Jan
Opponents: Krautwurm, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Předkládaná bakalářská práce prozkoumává aplikaci predikčních modelů založených na regresivní analýze pro ligu League of Legends European Championship (LEC) ze hry League of Legends (LoL). Jako metody byly použity metody komparace, pozorování, analýza dat a dokumentů. Pro vytvoření modelu byly použity data z domén spravující statistiky historických zápasů. Pro zpracování dat a tvorbu modelů byl použit programovací jazyk Python rozšířen o knihovny pro datovou analýzu a strojové učení v Jupyter prostředí. První část práce se zaměřuje na sestavení logistické regrese s minimální úspěšností 50 %. Následně jsou vytvořeny dva dodatečné algoritmy pro rozhodovací strom a náhodný les. Všechny modely jsou porovnány za cílem nalezení nejlepšího řešení pro predikce esportových zápasů. Ke zhodnocení jsou použity metriky úspěšnosti, přesnosti, úplnosti a F1 skóre. Vytvořené modely mají vhodný základ pro budoucí vývoje pokročilejších řešení pro neuronové sítě a predikce v reálném čase.
Keywords: League of Legends; LoL; modely predikce; logistická regrese; náhodný les; rozhodovací strom; esport; strojové učení; regresivní analýza
Thesis title: Prediction models for e-Sport matches in League of Legends
Author: Staněk, Maxmilián
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Rejthar, Jan
Opponents: Krautwurm, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The presented bachelor thesis aims to explore the application of predictive models based on regression analysis for the League of Legends European Championship (LEC) from the game League of Legends (LoL). Methods of comparison, observation, data analysis, and document analysis were used. Data from domains managing historical match statistics were used to create prediction models. The tool which was used to process data and create all models was the programming language Python with library extensions for data analysis. All steps were done in Jupyter environment. The first task of the thesis focuses on modeling a logistic regression with minimal accuracy of 50 %. Subsequently, two additional algorithms for decision tree and random forest are created. All models are compared with the goal of finding the best option for predicting esports matches. Metrics of accuracy, precision, recall, and F1 score are used for evaluation. The models created provide a suitable basis for future developments of more advanced solutions for neural networks and real-time predictions.
Keywords: decision tree; machine learning; regressive analysis ; League of Legends; LoL; prediction models; logistic regression; random forest; esport

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Econometrics

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 4. 2024
Date of submission: 5. 5. 2024
Date of defense: 13. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/88274/podrobnosti

Files for download

    Last update: