Creation of a 3D Stylized Character Suitable for Professional Animation

Thesis title: Tvorba 3D stylizované postavy použitelné pro profesionální animaci
Author: Kukačka, Marek
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bubeníček, Jan
Opponents: Dušek, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce je zaměřena na principy tvorby stylizované postavy určené pro 3D animaci. Cílem je přiblížit čtenáři jednotlivé metody, na kterých celý proces stojí, a současně použít nejoptimálnější technologie pro dosažení nejlepších výsledků. Teoretická část slouží jako technický podklad pro pochopení problematiky témat, jako je tvorba konceptu, modelování charakteru, digitálního sculpting, topologie a retopologie, UV mapping, texture painting, rigging, skinning a weight painting. Tato část se danými tématy zabývá technicky se značnou mírou obecnosti, aby poskytla čtenáři pochopení pro jednotlivé kroky. Zároveň tato část poukazuje na spojení uměleckých i technických znalostí, které jsou důležité ve fázích procesu. Praktická část této práce staví na znalostech z teoretické části a předvádí napodobitelný postup, s využitím autorem praktikovaných postupů, za účelem zkrácení doby procesu a optimalizace. Zároveň je v této části proces ukázán na postupné tvorbě postavy pro reálnou zakázku z praxe. Text zachycuje i běžné problémy při této tvorbě.
Keywords: 3D animace; 3D grafika; digitální sculpting; rigging; subdivision surface; topologie
Thesis title: Creation of a 3D Stylized Character Suitable for Professional Animation
Author: Kukačka, Marek
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bubeníček, Jan
Opponents: Dušek, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis is focused on describing the process of creating 3D stylized character used in 3D animation. The goal is to introduce the reader to the various methods on which this entire process relies, while also utilizing the most optimal technologies to achieve the best results. The theoretical part should serve primarily as a technical background for understanding the issues of topics such as concept creation, character modeling, digital sculpting, topology and retopology, UV mapping, texture painting, rigging, skinning, and weight painting. This part deals with these topics as technically and generally as possible to provide the reader with an understanding of the individual steps for the following section. At the same time, this part emphasizes the connection between artistic and technical knowledge, which is important in each phase of the process. The practical part of this work then builds on the knowledge from the theoretical part and demonstrates a replicable process, using workflows practiced by the author, in order to shorten the process time and optimize it. At the same time, this part of the process is gradually demonstrated in the creation of a character for a real-world commission, and the text also captures common problems encountered during this creation.
Keywords: subdivision surface; topology; 3D animation; 3D graphics; digital sculpting; rigging

Information about study

Study programme: Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 1. 2024
Date of submission: 6. 5. 2024
Date of defense: 13. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/87266/podrobnosti

Files for download

    Last update: