Analysis of viral values ​​of posts on social networks

Thesis title: Analýza virálních hodnot příspěvků na sociálních sítích
Author: Hájek, Jakub
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Syrovátková, Jana
Opponents: Pavlíček, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
V dnešní době, kdy sociální sítě hrají klíčovou roli ve sdílení informací je důležité porozumět, jakým způsobem se příspěvky stávají virálními. Náplň této bakalářské práce spočívá v analýze virálních hodnot příspěvků na sociálních sítích Facebook a X. Metodologie zahrnuje sběr dat pomocí automatických scraperů z vybraných sociálních sítí a jejich následnou analýzou. Ze závěru těchto analýz plyne, že prvky struktury příspěvků, které zvyšují tendenci příspěvku stát se virálním zahrnují zejména vizuální prvky jako jsou obrázky a emotikony. Dále příspěvky s kratší textovou částí tvoří častěji virální obsah. Oproti tomu, vložením odkazu na externí stránku se snižuje pravděpodobnost, že příspěvek získá virální rozsah. Faktor, který rozdílně ovlivňuje příspěvky na sledovaných sociálních sítích je hashtag. Na Facebooku se hashtagy ukázaly jako faktor, který snižuje šance příspěvku stát se virálním, zatímco na X je tomu naopak. Výsledky této práce poskytují základní přehled o struktuře virálního obsahu na sociálních sítích a poskytují doporučení pro tvorbu více virálních příspěvků a optimalizaci strategií pro dosažení širokého dosahu a vyššího zapojení uživatelů.
Keywords: virální obsah; web scraping; X; Facebook; sociální sítě; Twitter
Thesis title: Analysis of viral values ​​of posts on social networks
Author: Hájek, Jakub
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Syrovátková, Jana
Opponents: Pavlíček, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
Currently, social media plays a key role in sharing information, it is important to understand how posts go viral. The content of this bachelor thesis is based on the analysis of viral values of posts on social networks Facebook and X. The methodology involves collecting data using automatic scrapers from selected social networks and their subsequent analysis. From the conclusion of these analyses, it follows that the elements of post structure that increase the tendency of a post to go viral include visual elements such as images and emoticons. Furthermore, posts with a shorter text section are more likely to create viral content. In contrast, inserting a link to an external site reduces the likelihood that the post will gain viral coverage. A factor that differently affects posts on followed social networks is the hashtag. On Facebook, hashtags have proven to be a factor that reduces the chances of a post going viral, while on X, the opposite is true. The results of this work provide a basic overview of the structure of viral content on social networks and provide recommendations for creating more viral posts and optimizing strategies to achieve wide reach and higher user engagement.
Keywords: social networks; Twitter; X; viral content; web scraping; Facebook

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 10. 2023
Date of submission: 6. 5. 2024
Date of defense: 14. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86241/podrobnosti

Files for download

    Last update: