Comparison of social media usage

Thesis title: Porovnání social media usage
Author: Volf, Matěj
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Korčák, Jiří
Opponents: Strnad, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se věnuje porovnání social media usage neboli používání sociálních sítí u studentů středních a vysokých škol. Hlavním cílem práce je zjistit, zda studenti středních škol tráví na sociálních sítích více času než studenti vysokých škol a zda studenti středních škol využívají sociální sítě primárně k odreagování, na rozdíl od studentů vysokých škol, kteří využívají sociální sítě spíše k práci, vzdělávání se, sledování zpráv a dění ve světě nebo jako zdroj informací. Konkrétně se tedy práce zaměřuje na průměrný denní čas strávený na sociálních sítích a nejčastější účely používání sociálních sítí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou představeny základní definice sociálních sítí, jejich historie, výčet nejpoužívanějších aplikací, motivace a důvod používání sociálních sítí a na závěr rizika, která se pojí s jejich používáním. V praktické části je popsán empirický výzkum, který proběhl v podobě dotazníkového šetření, a následná analýza získaných dat. Tato data jsou dále použita k zodpovězení výzkumných otázek, které jsou představeny na začátku praktické části. Otázky jsou zaměřeny na porovnání času strávených na sociálních sítích a hlavními účely používání sociálních sítí u studentů středních a vysokých škol. Data ukazují, že studenti středních škol průměrně netráví na sociálních sítích více času než studenti vysokých škol, ale zábava je u nich častějším důvodem používání sociálních sítí. Práce jako celek poskytuje vhled do problematiky používání sociálních sítí u studentů středních a vysokých škol.
Keywords: účel; střední škola; Sociální sítě; studenti; porovnání; čas; vysoká škola
Thesis title: Comparison of social media usage
Author: Volf, Matěj
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Korčák, Jiří
Opponents: Strnad, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on comparing social media usage among high school and university students. The main objective of the study is to determine whether high school students spend more time on social media than university students and whether high school students primarily use social media for entertainment, unlike university students who use social media more for work, education, news monitoring, or as a source of information. Specifically, the study examines the average daily time spent on social media and the most common purposes of social media usage. The study is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part covers basic definitions of social media, the history of social media, motivations, and reasons for using social media, risks associated with their use, and the most commonly used social media platforms worldwide. The practical part describes the empirical research conducted through a questionnaire survey and subsequent analysis of the collected data. The data were then used to address the defined research questions. The questions focus on comparing the time spent on social media and the main purposes of using social media among high school and college students. The data shows that, on average, high school students do not spend more time on social media than college students, but entertainment is a more frequent reason for using social media among them. The study provides insight into the issue of social media usage among high school and university students.
Keywords: students; comparison; social media; time; purpose; high school; college

Information about study

Study programme: Informační média a služby
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 10. 2023
Date of submission: 5. 5. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: