Mobile Application for Self-Assessment of Teacher Student Competencies: A mobile application for student teacher competency self-assessment: API and Database Design and Implementation

Thesis title: Mobilní aplikace pro sebehodnocení kompetencí studentů učitelství: Návrh a implementace API a databáze
Author: Beran, Štěpán
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Doležel, Michal
Opponents: Vencovský, Filip
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se věnuje problematice sebehodnocení studentů pedagogiky. Jejím cílem je navrhnout a implementovat serverovou aplikaci poskytující aplikační programové rozhraní (API) pro mobilní aplikaci používanou k sebehodnocení studentů učitelství na pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Aplikace byla vyvíjena s pomocí metodiky MMSP - agilní vývoj v kombinaci s agilními metodikami Lean a Scrum. Společně s aplikací byl navržen i databázový model a proces automatického nasazování. V úvodu autor představuje klíčové pojmy, které je třeba znát při vývoji serverové aplikace. Vysvětluje dále pojmy týkající se doménové části aplikace a představuje standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství, který stál za vznikem požadávků této aplikace. Čtenář je seznámen s celým procesem vývoje od metodiky, přes výběr nástrojů až po návrh a implementaci jednotlivých částí řešení. Autor představuje všechny nástroje a technologie, které využil k dosažení cílů a návrhu a vývoji aplikace, která poskytuje API. Autor se na konci práce věnuje procesu průběžného nasazování aplikace a její údržbě a monitorování výkonu serveru. V závěrečné kapitole poté hodnotí vlastní zpracování, poukazuje na nedostatky a ukazuje možnosti jak je možné aplikaci dále rozvíjet. Výsledkem této bakalářské práce je plně funkční serverová aplikace poskytující API pro mobilní aplikaci určenou k sebehodnocení studentů učitelství. Byl vytvořen robustní databázový model, který je plně kompatibilní s funkcemi mobilní aplikace, a zaveden proces průběžného nasazování s důrazem na automatizaci, údržbu a monitorování výkonu serveru. Tato aplikace usnadňuje sebehodnocení studentů učitelství na pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a nabízí solidní základ pro další rozvoj a zlepšení funkcionalit.
Keywords: Sebehodnocení; Docker; Serverová aplikace; Postgres; Mobilní aplikace; Node.js; CI/CD; NestJS; GraphQL; Databáze; API; Javascript
Thesis title: Mobile Application for Self-Assessment of Teacher Student Competencies: A mobile application for student teacher competency self-assessment: API and Database Design and Implementation
Author: Beran, Štěpán
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Doležel, Michal
Opponents: Vencovský, Filip
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor's thesis is devoted to the issue of self-evaluation of student teachers. Its goal is to design and implement a server application providing an application programming interface (API) for a mobile application used for self-evaluation of teacher students at the Faculty of Pedagogy of the Masaryk University in Brno. The application was developed with the help of MMSP methodology - agile development in combination with Lean and Scrum agile methodologies. Together with the application, the database model and the automatic deployment process were designed. In the introduction, the author introduces the key concepts that must be known when developing a server application. It further explains the concepts related to the domain part of the application and presents the standard of quality of the professional competences of the student teacher, which was behind the creation of the requirements of this application. The reader is introduced to the entire development process, from the methodology, through the selection of tools, to the design and implementation of individual parts of the solution. The author presents all the tools and technologies he used to achieve his goals and design and develop an application that provides an API. At the end of the work, the author focuses on the process of continuous deployment of the application and its maintenance and monitoring of server performance. In the final chapter, he then evaluates his own processing, points out shortcomings and shows the possibilities of how the application can be further developed. The result of this bachelor thesis is a fully functional server application providing an API for a mobile application intended for the self-evaluation of teacher students. A robust database model has been created that is fully compatible with mobile application functionality, and a continuous deployment process has been established with an emphasis on automation, maintenance and server performance monitoring. This application facilitates the self-evaluation of teaching students at the Faculty of Pedagogy of the Masaryk University in Brno and offers a solid basis for further development and improvement of functionality.
Keywords: Mobile Application; Server-side application; CI/CD; GraphQL; NestJS; Postgres; Database; API; Javascript; Node.js; Self-Assesment; Docker

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 10. 2023
Date of submission: 6. 5. 2024
Date of defense: 13. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86096/podrobnosti

Files for download

Private annex
Private file
Download
Private annex
Private file
Download
Private annex
Private file
Download
Private annex
Private file
Download
    Last update: