Young consumers' attitudes towards eco-friendly soft drink packaging

Thesis title: Postoj mladých spotřebitelů k ekologickým balením nealkoholických nápojů
Author: Diviš, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat současný stav udržitelnosti v odvětví nealkoholických nápojů s důrazem na obalové materiály a jejich ekologické dopady. Úvodní část představuje teoretický rámec udržitelnosti, zahrnuje historický vývoj a myšlenky jednotlivých teorií, které se postupem času vyvíjely a mají odlišné pohledy na danou problematiku. Dále se zabývá regulacemi a normami týkající se obalů v Evropské unii a v České republice. V práci je především rozebrán vztah mezi marketingem a PR. Poslední kapitola teoretické části se věnuje spotřebiteli, jeho postoji k udržitelnosti, zahrnující již zpracované sekundární výzkumy od výzkumných agentur a je zde také popsán návrh plánovaného zálohového systémů obalů. Aplikační část zahrnuje popis udržitelných kroků předních společností na trhu nealkoholických nápojů a aktuální trendy. Skupinová diskuze poté zkoumá postoj mladých spotřebitelů k novým ekologickým obalům a potřebě jejich dalšího vývoje. Výsledky této práce nabízejí cenné poznatky o aktuálních udržitelných trendech, postoji stakeholderů identifikovaných společnostmi, a především názory mladých spotřebitelů, kteří jsou koncovými zákazníky.
Keywords: udržitelnost; obaly; nealkoholické nápoje; recyklování; spotřebitel
Thesis title: Young consumers' attitudes towards eco-friendly soft drink packaging
Author: Diviš, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is to analyse the current state of sustainability in the soft drinks industry with an emphasis on packaging materials and their environmental impacts. The introductory part presents the theoretical framework of sustainability, covering the historical development and ideas of different theories that have evolved over time and have different perspectives on the issue. It also discusses the regulation and standards related to packaging in the European Union and the Czech Republic. In particular, the relationship between marketing and PR is discussed. The last chapter of the theoretical part is devoted to the consumer his attitude towards sustainability, including already developed secondary research from research agencies and the design of planned back-up packaging systems is also described. The application part describes sustainable steps taken by the main companies in the soft drinks market and current trends. A focus group then explores young consumers attitudes towards new eco-friendly packaging and the need for further development. The results of this work offer valuable insights into current sustainable trends, the attitudes of the stakeholders identified by the companies, and most importantly the views of young consumers who are the end customers.
Keywords: sustainability; packaging; soft drinks; recycling; consumer

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 10. 2023
Date of submission: 5. 5. 2024
Date of defense: 10. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85785/podrobnosti

Files for download

    Last update: