Stress and stress management in school principals

Thesis title: Stres a práce pod stresem u ředitelů škol
Author: Hrubá, Vendula
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šilerová, Lenka
Opponents: Petrů, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Stres patří mezi jevy, které protkávají život každého člověka. Pro ředitele škol, jakožto leadery a manažery je důležité, aby byli schopni řídit stres a disponovat určitou odolností vůči stresovým situacím. Cílem této diplomové práce bylo prozkoumat problematiku stresu u vybraných ředitelů škol, zjistit, jak stres působí na ředitele, jak ředitelé škol se stresem pracují a na základě zjištění navrhnout doporučení a opatření. Pro získání dat bylo využito kvalitativního výzkumu, konkrétně hloubkových polostrukturovaných rozhovorů, které byly po doslovném přepisu kódovány a interpretovány. Rozhovory byly doplněny o výstupy z nástroje škály vnímaného stresu. Bylo zjištěno, že stres působí na ředitele škol jako motivátor pro zvýšení výkonnosti, dále v rámci prevence stresu využívají ředitelé škol relaxační techniky, fyzickou aktivitu, delegování či sdílení. Rovnováha mezi pracovním a osobním životem je narušena zejména v důsledku objemu pracovních povinností a nedostatkům v oblasti time-managementu. Mezi doporučení byly zařazeny nástroje pro lepší rozvržení pracovního času, péče o duševní zdraví a využití supervizí v rámci pedagogického sboru.
Keywords: stres; stres management; work-life balance; ředitel školy
Thesis title: Stress and stress management in school principals
Author: Hrubá, Vendula
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šilerová, Lenka
Opponents: Petrů, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Stress is among phenomena that permeate the life of every individual. For school principals, as leaders and managers, i tis important to be able to manage stress and possess a certain resilience to stressful situations. The aim of this master’s thesis is to explore the issue of stress among selected school principals, to find out how stress affects principals, how school principals cope with stress, and based on the findings to propose recommendations and measures. Qualitative research was used to collect data, specifically in-depth semi-structured interviews, which were coded and interpreted after literal transcription. The interviews were complemented with outputs from the percieved stress scale tool. It was found that stress acts on school principals as a motivator to increace performance; furthermore, in the prevention of stress, school principals utilize relaxation techniques, physical aktivity, delegation and sharing. Work-life balance is disrupted mainly due to the volume of woek obligations and deficiencies in time-management. Recommendations included tools for better scheduling of work time, mental health care, and the use of supervisions within the teaching staff.
Keywords: stress management; work-life balance; school principal; stress

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 12. 2023
Date of submission: 6. 5. 2024
Date of defense: 29. 5. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86759/podrobnosti

Files for download

    Last update: