The impact of e-commerce promotion on social media on the customer

Thesis title: Vliv propagace eshopu na sociálních sítí na zákazníka
Author: Růžička, Jan
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sudzina, František
Opponents: Pavlíček, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem propagace e-shopů na sociálních sítích. Zaměřuje se na seznámení čtenáře s pojmy souvisejícími se sociálními sítěmi a e-shopy, jaké formy nátlaku ze strany e-shopů propagovaných na sociálních sítích na nás působí a jaké nástroje propagace jsou k dispozici. Následně formou dotazníkového šetření zjišťuje, za jakým účelem a jak často uživatelé sociální sítě používají a jak často nakupují na e-shopech. Dále také zjišťuje, jak uživatelé sociálních sítí vnímají jednotlivé formy propagace na nich, jak dokážou rozpoznat manipulaci ze strany propagujícího a zda jí odolávají. Zkoumá i relativně novou formu online marketingu, a to influencer marketing. Odpovědi jsou nakonec analyzovány a je z nich vyvozen závěr, jaký vliv skutečně propagace e-shopu na sociálních sítích na zákazníka má. Dotazníkové šetření bylo provedeno úspěšně a zúčastnilo se ho vcelku 136 respondentů. Tito respondenti odpovídali na otázky týkající se sociálních sítí, nákupů přes e-shop a celkovému vlivu propagace e-shopů na sociálních sítích.
Keywords: uses and gratifications; online marketing; sociální sítě; persuasion knowledge; e-shop; nudge
Thesis title: The impact of e-commerce promotion on social media on the customer
Author: Růžička, Jan
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sudzina, František
Opponents: Pavlíček, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor’s thesis deals with the influence of e-commerce promotion on social media on the potential customer. It aims to introduce the reader to terms related to social media and e-commerce promotion on social media exerts on us and the available promotion tools. Subsequently, through questionnaire survey, it investigates the purpose and frequency of social media usage and e-commerce shopping by users. It also examines how social media users perceive different forms of promotion, how they can recognize manipulation by promoters and whether they can resist it. It also explores the newest way of online marketing – influencer marketing. The responses are analyzed and conclusion is made regarding the real impact of e-commerce promotion on social media on customers. The survey was conducted successfully and a total of 136 respondents answered questions related to social media, e-commerce shopping and the overall impact of e-commerce promotion on social media.
Keywords: social media; e-shop; uses and gratifications; persuasion knowledge; nudge; e-commerce

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 1. 2023
Date of submission: 6. 5. 2024
Date of defense: 23. 8. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83481/podrobnosti

Files for download

    Last update: