Gary Becker's Theory Transformed: Introducing a Lobbying Matching Market for Optimal Interest Group Representation

Thesis title: Gary Becker's Theory Transformed: Introducing a Lobbying Matching Market for Optimal Interest Group Representation
Author: Tokarčíková, Alexandra
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Škrabka, Martin
Opponents: Čihák, Jakub
Thesis language: English
Abstract:
This bachelor’s thesis is modelling behavioural patterns of agents engaged in lobbying: an interest group, a policy-maker, and a hired lobbyist. It does so by introducing theoretical concepts which describe these behaviours. Gradually, these concepts are used to create a model summarizing how agents enter a market named The Lobbying Matching Market, and how they maximize their expected utility by creating matches with each other. This model describes the workings of the lobbying market for both the US and the European Union and compares the two, shedding light on different practices and strategies. Additionally, it shows that lobbying expenses can be used to help economists better understand the intensity of preferences and collective action.
Keywords: intensity of preferences; match; strategies; European Union; USA
Thesis title: Teorie Garyho Beckera transformována: Představení Lobbying Matching Market pro optimální zastoupení zájmových skupin
Author: Tokarčíková, Alexandra
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Škrabka, Martin
Opponents: Čihák, Jakub
Thesis language: English
Abstract:
Tato bakalářská práce modeluje chování ekonomických agentů zapojených do lobbingu: zájmové skupiny, zákonodárce a najatého lobbisty. Pomocí teoretických konceptů popisuje chování těchto aktérů a postupně je využívá k vytvoření modelu nazvaného "The Lobbying Matching Market". Tento model shrnuje, jak aktéři vstupují na trh a jak maximalizují svůj očekávaný užitek prostřednictvím vytváření "matches". Model popisuje fungování lobbistického trhu ve Spojených státech amerických i Evropské unii a porovnává je, čímž poukazuje na jejich rozdílné praktiky a strategie. Dále model dokazuje, jak náklady na lobbing mohou pomoci ekonomům lépe porozumět intenzitě preferencí a kolektivnímu jednání.
Keywords: intenzita preferencí; match; Evropská unie; USA; strategie

Information about study

Study programme: Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 6. 2023
Date of submission: 7. 5. 2024
Date of defense: 10. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84915/podrobnosti

Files for download

    Last update: