The effect of retro marketing on young consumers

Thesis title: Působení retro marketingu na mladé spotřebitele
Author: Porubcová, Alica
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
Tématem této bakalářské práce je působení retro marketingu na mladé spotřebitele, konkrétně Generaci Z. Cílem práce je porozumět tomu, jak retro marketing ovlivňuje mladé spotřebitele, jak ho vnímají a jaké prvky retro marketingu jsou klíčové při oslovování této skupiny spotřebitelů. Dále je cílem identifikovat motivace mladých spotřebitelů pro nákup retro značek a produktů v retro stylu. Teoretická část práce se zaměřuje na základní pojmy jako je marketing, retro marketing a spotřební chování a zkoumá souvislosti mezi nimi. Dále se teoretická část věnuje mladým spotřebitelům, jejich spotřebnímu chování a vztahu k retro marketingu. Praktická část práce se nejprve věnuje analýze vybraných značek využívajících retro marketing a dále je za pomocí kvalitativního výzkumu prostřednictvím osobních rozhovorů zkoumán vztah mladých spotřebitelů k retro marketingu. Sekundární výzkum se věnuje rámcovému zázemí sklonu Generace Z ke spotřebnímu chování za pomoci využití dat MML-TGI. Na základě výsledků primárního i sekundárního výzkumu byla formulována marketingová doporučení.
Keywords: Retromarketing; Generace Z; Spotřební chování; Nostalgie
Thesis title: The effect of retro marketing on young consumers
Author: Porubcová, Alica
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
The topic of this bachelor's thesis is the effect of retro marketing on young consumers, who are currently representatives of Generation Z. The thesis aims to find out how retro marketing affects young consumers, how they perceive it and what elements of retro marketing play an important role in reaching young consumers. Furthermore, the work aims to discover what motivates young consumers to buy retro brands and products with a retro style. The theoretical part focuses on concepts such as marketing, retro marketing, and consumer behaviour and the links between them. Moreover, the theoretical part focuses on young consumers and defines Generation Z. The practical part first focuses on analysing selected brands that use retro marketing, and then the relationship and perception of retro marketing by young consumers are investigated using qualitative research in the form of personal interviews. Secondary research examines the framing background of Gen Z inclination through MML-TGI data. Based on primary and secondary research, marketing recommendations were made.
Keywords: Consumer behaviour; Nostalgia ; Retromarketing; Generation Z

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 1. 2024
Date of submission: 12. 5. 2024
Date of defense: 29. 5. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/87232/podrobnosti

Files for download

    Last update: