Customer satisfaction in online shopping

Thesis title: Zákaznická spokojenost v online nakupování
Author: Ovesná, Rosalie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Svítková, Jindra
Thesis language: Česky
Abstract:
Prostředí e-commerce je čím dál více konkurenční a spokojenost zákazníků je proto klíčovým faktorem pro úspěch elektronických obchodů. Cílem této diplomové práce je zjistit, jaké faktory nejvíce ovlivňují zákaznickou spokojenost u spotřebitelů nakupujících online a jaké jsou rozdíly v zákaznické spokojenosti u mladší a starší generace. Pro praktickou část diplomové práce byl zvolen kvalitativní výzkum, pro který byla využita metoda skupinových diskusí. Výsledky této práce přinášejí lepší pochopení a zdůvodnění faktorů ovlivňujících zákaznickou spokojenost v online nakupování. Mezi nejdůležitější faktory patří naplnění zákazníkova očekávání, webové stránky, rychlý proces nákupu a komunikace e-shopu. Tyto faktory jsou shodné u obou generací, nicméně byly zjištěny určité rozdíly v jejich důležitosti. Z pohledu praktického přínosu práce poskytuje doporučení pro majitele e-shopů, jak mohou zlepšovat spokojenost zákazníků a budovat loajální zákaznickou bázi.
Keywords: Online nakupování; Zákaznická spokojenost; E-commerce; Elektronický obchod; Zákaznická loajalita
Thesis title: Customer satisfaction in online shopping
Author: Ovesná, Rosalie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Svítková, Jindra
Thesis language: Česky
Abstract:
The e-commerce environment is increasingly competitive and customer satisfaction is therefore a key factor for the success of e-shops. The aim of this thesis is to find out which factors most influence customer satisfaction in online shopping and what are the differences in customer satisfaction between younger and older generations. Qualitative research was chosen for practical part of the thesis and was mediated through focus groups. The results of this thesis provide a better understanding and justification of the factors that influence customer satisfaction in online shopping. The most important factors include fulfilling customer expectations, website, fast buying process and e-shop communication. These factors coincide for both generations, however, some differences were found in their importance. In terms of practical benefits, the thesis provides recommendations for e-shop owners how they can improve customer satisfaction and build a loyal customer base.
Keywords: Customer satisfaction; E-commerce; E-shop; Online shopping; Customer loyalty

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 10. 2023
Date of submission: 12. 5. 2024
Date of defense: 3. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86298/podrobnosti

Files for download

    Last update: