Diversity Management in the Primary School

Thesis title: Diverzity management na základní škole
Author: Vávrová, Klára
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Králová, Tereza
Opponents: Motlová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá tématem řízení věkové diverzity na vybrané základní škole. Cílem práce je identifikovat názory pedagogických zaměstnanců a vedení vybrané základní školy týkající se věkové rozmanitosti pracovního kolektivu a způsobu, jakým je věková diverzita na této škole řízena. Teoretická část představuje klíčové pojmy z oblasti diverzity a dále se věnuje již konkrétní věkové dimenzi diverzity. K dosažení cíle byly použity metody sběru dat, jako je dotazníkové šetření a kvalitativní polostrukturované rozhovory. Výsledky šetření ukázaly, že ačkoliv pracovní kolektiv není příliš věkově rozmanitý, panuje na pracovišti dobrá atmosféra a zaměstnanci mezi sebou efektivně spolupracují. Dále byly identifikovány klíčové oblasti, které si vyžadovaly bližší rozpracování a objasnění. Jedná se o rozdíly ve stylu výuky různých věkových skupin, názorové střety, mezigenerační vzdělávání, komunikaci a vztahy, měření věkové diverzity a věkovou rovnost na pracovišti. Na základě zjištění práce byla navržena doporučení pro efektivní řízení věkové diverzity na vybrané základní škole.
Keywords: diverzity management; věková diverzita; rovné příležitosti; age management; věková skupina
Thesis title: Diversity Management in the Primary School
Author: Vávrová, Klára
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Králová, Tereza
Opponents: Motlová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the topic of age diversity management in a chosen primary school. The thesis aims to identify the views of the teaching staff and management of the chosen primary school regarding the age diversity of the workforce and how age diversity is managed in this school. The theoretical part introduces critical concepts in the field of diversity and then looks at the specific age dimension of diversity. Data collection methods such as a questionnaire survey and qualitative semi-structured interviews were used to achieve the objective. The survey results showed that, although the work team is not very agediverse, there is a good atmosphere in the workplace, and employees cooperate effectively with each other. Furthermore, key areas that required further elaboration and clarification were identified. These include differences in teaching styles among different age groups, conflicts of opinion, intergenerational learning, communication and relationships, measuring age diversity, and age equality in the workplace. Based on the paper's findings, recommendations were proposed for effective age diversity management in the selected primary school.
Keywords: diversity management; age diversity; age management; equal opportunities; age group

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 10. 2023
Date of submission: 14. 5. 2024
Date of defense: 11. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86339/podrobnosti

Files for download

    Last update: