Segmentation of the Ice Cream Market

Thesis title: Segmentace trhu zmrzlin
Author: Karmazínová, Eliška
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Šmucr, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá segmentací trhu zmrzlin. V teoretické části jsou definovány pojmy spojené se spotřebním chováním, tržní segmentací a cíleným marketingem. Vymezena jsou také specifika trhu zmrzlin a možný vývoj daného trhu do budoucna. Praktická část měla za cíl pomocí sekundárních dat MML-TGI odkrýt tržní segmenty a identifikovat jejich charakteristiky. Ty byly následně prohloubeny primárním výzkumem, při kterém byly využity kvalitativní hloubkové rozhovory s polostrukturovaným scénářem. Na trhu zmrzlin byly procesem identifikovány čtyři segmenty, které byly pojmenovány následovně: Uvědomělí požitkáři vyhledávající kvalitu, Rozporuplní ovlivnitelní konzumenti, Zdravostrávníci oceňující českost a Požitkoví milovníci sladkého. Zjištění primárního a sekundárního výzkumu byla v poslední části promítnuta do návrhů pro cílený marketing.
Keywords: Segmentace trhu; zmrzlina; cílený marketing; marketingová strategie
Thesis title: Segmentation of the Ice Cream Market
Author: Karmazínová, Eliška
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Šmucr, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the segmentation of the ice cream market. The theoretical part defines concepts related to consumer behaviour, market segmentation and targeted marketing. The specifics of the ice cream market and the possible future development of the market are also outlined. The aim of the practical part was to uncover market segments and identify their characteristics using secondary MML-TGI data. The findings were subsequently deepened by primary qualitative research using in-depth semi-structured interviews. The process identified four segments in the ice cream market, which were named as follows: Conscious Indulgers Seeking Quality, Inconsistent Suggestible Consumers, Health-conscious Appreciating Czechness and Indulgent Sweet Lovers. In the last part, the findings of the primary and secondary research were reflected in suggestions for targeted marketing.
Keywords: Market segmentation; ice cream; targeted marketing; marketing strategy

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 10. 2023
Date of submission: 14. 5. 2024
Date of defense: 3. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86307/podrobnosti

Files for download

    Last update: