The concept of Work-Life-Study Balance among working students

Thesis title: Koncept Work-Life-Study Balance u pracujících studentů
Author: Kozlenko, Olha
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Čada, Karel
Opponents: Šilerová, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce zjišťuje současný stav konceptu work-life-study balance u zaměstnaných vysokoškolských studentů ve vybrané konzultační firmě působící na území České republiky a identifikuje konkrétní doporučení pro dosažení stavu životní rovnováhy. Práce se také zaměřuje na strategie, které studenti využívají k dosažení rovnováhy. Teoretická část vymezuje hlavní definice konceptu WLB a WLSB, teorie, důsledky nerovnováhy a strategie pro dosažení stavu WLB. Primární data byla získána na základě kvalitativní analýzy prostřednictvím hloubkových rozhovorů s 10 respondenty. Následná data jsou analyzována pomocí interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Výsledky výzkumu jsou prezentovány ve formě dvou shluků témat: zkušenosti s prací v auditu během studia a tipy a strategie pro dosažení WLSB. Výzkum ukázal, že i když mnozí respondenti nevidí práci jako svou nejvyšší prioritu, v realitě tráví prací většinu svého času. Práce často zasahuje do osobního života, což vede k nedostatku energie pro koníčky a sociální aktivity, a v některých případech negativně ovlivňuje zdraví respondentů. Většina dotazovaných cítí pozitivní dopad zaměstnání na své studium ve formě zužitkování studia a menší prokrastinace. Zjištění mohou pomoci jak studentům přemýšlejícím o kariéře v auditu, tak i společnostem v optimalizaci jejich politik pro zlepšení spokojenosti jejich zaměstnanců.
Keywords: Work-life balance; Work-life-study balance; Pracující studenti; Životní rovnováha
Thesis title: The concept of Work-Life-Study Balance among working students
Author: Kozlenko, Olha
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Čada, Karel
Opponents: Šilerová, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis investigates the current state of the work-life-study balance among employed university students at a selected consulting firm operating in the Czech Republic and identifies specific recommendations for achieving a state of life balance. The work also focuses on strategies that students use to achieve balance. The theoretical part defines the main concepts of WLB and WLSB, theories, consequences of imbalance, and strategies for achieving WLB. Primary data were obtained through qualitative analysis in the form of in depth interviews with 10 respondents. Subsequently, the data are analyzed using interpretative phenomenological analysis (IPA). The research results are presented in the form of two clusters of themes: experiences with working in audit during studies and tips and strategies for achieving WLSB. The research showed that although many respondents do not see work as their highest priority, in reality, they spend most of their time at work. Work often encroaches on personal life, leading to a lack of energy for hobbies and social activities, and in some cases negatively affects the respondents' health. Most respondents feel a positive impact of employment on their studies in the form of utilizing their studies and less procrastination. The findings can help both students considering a career in audit and companies in optimizing their policies to improve employee satisfaction.
Keywords: Work-life-study balance; Work-life balance; Working students; Life balance

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 10. 2023
Date of submission: 14. 5. 2024
Date of defense: 10. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86235/podrobnosti

Files for download

    Last update: