Impact of the introduction of rail fare discounts on transport performance in selected countries
Thesis title: | Vliv zavedení slev na jízdné v železniční dopravě na přepravní výkon ve vybraných zemích |
---|---|
Author: | Weiss, Jakub |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Mervart, Michal |
Opponents: | Konečný, Jonáš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Mnoho států se snaží o přechod k udržitelné mobilitě, která mimo jiné zahrnuje veřejnou dopravu. Problémem je, jak efektivně přilákat obyvatele k využívání veřejné dopravy. Jedním z kroků může být zavedení slev na jízdné. Cílem práce je zhodnotit vliv zavedení slev jízdného na přepravní výkon primárně v kontextu železniční osobní dopravy. Byla využita data o počtu cestujících v železniční dopravě ve vybraných zemích, která byla dále analyzována v souvislosti se zavedením konkrétních slev. Výsledky ukázaly, že zavedení slev má prakticky okamžitý vliv na růst přepravního výkonu. Otázkou však zůstává jejich dlouhodobý dopad, jelikož situaci nejen ve veřejné dopravě ovlivnila pandemie koronaviru. Zároveň se ukázalo, že v případě 9 - euro ticket byl zvýšený počet cestujících spojen výhradně s obdobím, ve kterém sleva platila. Závěrem lze říci, že zavedení slev na jízdné v železniční dopravě má pozitivní vliv na přepravní výkon v České republice i Německu. Současně je vysvětleno, proč má zavedení slev v některých případech pouze omezený dopad. V závěru jsou uvedena také doporučení na potenciální zlepšení poskytování slev na jízdné v daných zemích. |
Keywords: | slevy na jízdné; přepravní výkon; osobní železniční doprava |
Thesis title: | Impact of the introduction of rail fare discounts on transport performance in selected countries |
---|---|
Author: | Weiss, Jakub |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Mervart, Michal |
Opponents: | Konečný, Jonáš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Many countries are trying to move towards sustainable mobility, which includes, among other things, public transport. The challenge is to effectively attract people to use public transport. One of the possibilities could be the introduction of fare discounts. The aim of this paper is to evaluate the impact of introducing fare discounts on transport performance, particularly in passenger rail transport. Rail passenger transport data in selected countries were used and further analysed in the context of the introduction of particular discounts. The results demonstrated that the introduction of discounts has an almost immediate effect on the growth of transport performance. However, the question remains about their long-term impact, as the situation not only in public transport has been affected by the coronavirus. It was also emerged that the increased number of passengers was exclusively linked to the period when the 9 – euro ticket was valid. In conclusion, the introduction of fare discounts in rail transport has had a positive effect on transport performance in the Czech Republic and Germany. At the same time, it is explained why the introduction of discounts has only a limited impact in some cases. Finally, recommendations are given for potential improvements in the introduction of fare discounts in selected countries. |
Keywords: | fare discounts; transport performance; passenger rail transport |
Information about study
Study programme: | Podniková ekonomika a management |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Logistics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 13. 2. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 15. 5. 2024 |
Date of defense: | 14. 6. 2024 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/87650/podrobnosti |