Strategic analysis of Bombardier Inc

Thesis title: Strategic analysis of Bombardier Inc
Author: Yankin, Ilya
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pernica, Karel
Opponents: Kubíček, Aleš
Thesis language: English
Abstract:
The purpose of this research paper is to conduct a comprehensive strategic analysis of the Canadian company Bombardier Inc., a manufacturer of business jets, based on which the current position of the company, its background and consequences will be identified, as well as proposed strategic priorities for the medium-term time frame. This paper focuses on the US market and the main product that the company is currently engaged in, i.e. large and mid-size business jets. The paper consists of two parts: theoretical and practical. The theoretical part describes the principle of operation and objectives of different strategic analysis tools that have been applied in the practical part. The practical part consists of a description of the company, its history and current strategy, which is necessary to understand the current position of the company. This is followed by an analysis of the external environment as presented in PESTEL and Porter's five forces. This is followed by an analysis of internal resources and capabilities using VRIO and Market segmentation, as well as consideration of several future options in terms of scenario planning. Findings from the analysis of external and internal environment are further summarized in SWOT.
Keywords: Business jets; Strategic analysis; Bombardier
Thesis title: Strategická analýza společnosti Bombardier Inc
Author: Yankin, Ilya
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pernica, Karel
Opponents: Kubíček, Aleš
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této výzkumné práce je provést komplexní strategickou analýzu kanadské společnosti Bombardier Inc., výrobce business jetů, na jejímž základě bude identifikována současná pozice společnosti, její pozadí a důsledky a navrženy strategické priority pro střednědobý časový rámec. Tento dokument se zaměřuje na americký trh a hlavní produkt, kterým se společnost v současné době zabývá, tj. velká a středně velká business jets. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a praktické. Teoretická část popisuje princip fungování a cíle různých nástrojů strategické analýzy, které byly použity v praktické části. Praktická část se skládá z popisu společnosti, její historie a současné strategie, což je nezbytné pro pochopení současného postavení společnosti. Poté následuje analýza vnějšího prostředí, jak ji představuje PESTEL a Porterových pět sil. Následuje analýza vnitřních zdrojů a schopností pomocí VRIO a segmentace trhu, jakož i zvážení několika budoucích možností z hlediska plánování scénářů. Zjištění z analýzy vnějšího a vnitřního prostředí jsou dále shrnuta ve SWOT.
Keywords: Strategická analýza; Bombardier; Business Jets

Information about study

Study programme: Bachelor of Business Administration
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 9. 2023
Date of submission: 15. 5. 2024
Date of defense: 11. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86533/podrobnosti

Files for download

    Last update: