A comparison of Kotler's and Sharp's theories: Are the customer bases of brands different?

Thesis title: A comparison of Kotler's and Sharp's theories: Are the customer bases of brands different?
Author: Luongová, Karina Trang
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: English
Abstract:
The objective of this thesis is to determine whether brand customer bases differ. All brands aim to grow and acquire more customers, but are they always doing it right? In marketing, there is a debate about whether brands need to differentiate themselves to be successful and grow, or if differentiation is not as crucial a factor for customers when selecting and purchasing a brand. The theoretical section discusses how Philip Kotler and Byron Sharp view this issue, with Sharp often challenging Kotler’s theory in practice. In the practical part of this work, MML–TGI data are analysed, as in Sharp’s examples. An analysis is applied across thirteen FMCG product categories to uncover differences among brand customers in terms of gender, age, and education. The results revealed fewer significant differences but more minor deviations that are not as impactful. In most cases, there are no differences between customer bases.
Keywords: customer base; Philip Kotler; differentiation; brands; Byron Sharp; targeting; segmentation
Thesis title: Porovnání Kotlerovy a Sharpovy teorie: Liší se zákaznické báze značek?
Author: Luongová, Karina Trang
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této práce je zjistit, zda se zákaznické báze značek odlišují. Všechny značky se snaží růst a získat více zákazníků, ale dělají to vždy správně? V marketingu dochází ke sporu, zda-li se musí značky odlišovat, aby byly úspěšné a rostly nebo je to tak, že pro zákazníky není diferenciace až tak důležitým faktorem pro výběr a koupi značky. V teoretické části je popsáno, jak přihlíží na danou problematiku Philip Kotler a Byron Sharp, který často zpochybňuje Kotlerovu teorii v praxi. V praktické části této práce jsou analyzovány MML–TGI data, stejně jako v příkladech Sharpa. Na 13 produktových kategoriích FMCG zboží je tak aplikována analýza s cílem odhalit odlišnosti mezi zákazníky značek z hlediska pohlaví, věku a vzdělání. Výsledky ukázaly, že existuje méně velkých odlišností, ale více malých odchylek, které nejsou tak významné. V drtivé většině případů pak nejsou mezi zákaznickými bázemi žádné rozdíly.
Keywords: značky; zákaznická báze; Philip Kotler; Byron Sharp; diferenciace; segmentace

Information about study

Study programme: International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 6. 2023
Date of submission: 15. 5. 2024
Date of defense: 19. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84728/podrobnosti

Files for download

    Last update: