Current trend shift in the video game industry - Video games with artistic added value and their success in the market

Thesis title: Aktuální změna trendu ve videoherním průmyslu – Videohry s uměleckou přidanou hodnotou a jejich úspěch na trhu
Author: Fleková, Anu
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hucková, Barbara
Opponents: Kochová, Anna
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá přesahem mezi uměním a videohrami. Zkoumá vývoj videoher a jejich kulturní význam. Nejdříve začíná vymezením umění jako dovednosti a pojmu napříč 18. až 21. stoletím s důrazem na roli autora a času ve světě umění. Druhá část prochází vývojem videoher, kategorizuje jejich typy a zkoumá jejich status jako umění. Studie rozebírá různé umělecké prvky ve videohrách, jako je herní design, vyprávění, vizuální a zvuková složka, a dokonce i programování. Ve třetí části se dívá na videoherní průmysl a specifika trhu. V poslední části potom aplikuje praktické poznatky z rozhovorů s experty a profesionály v oboru, dále z odpovědí dotazníkového šetření. Tento výzkum přispívá k probíhajícímu diskurzu o umělecké podstatě videoher, jejich výzvách a vlivu v současné kultuře.
Keywords: Umění a videohry; Herní design ; Kulturní význam videoher; Videoherní průmysl; Veřejné vnímání videoher
Thesis title: Current trend shift in the video game industry - Video games with artistic added value and their success in the market
Author: Fleková, Anu
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hucková, Barbara
Opponents: Kochová, Anna
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis delves into the intersection of art and video games, exploring the evolution of video games and their cultural significance. The exploration begins by defining art as a skill and concept across the 18th to 21st centuries, emphasizing the roles of the author and time in the art world. The second section walks through the evolution of video games, categorizing their types and examining their status as art. The study discusses various artistic elements in video games, such as game design, narrative, visual and audio components, and even programming. The third part looks at the video game industry and the specifics of the market. Then, in the last part, it applies practical insights from interviews with experts and professionals in the field, as well as questionnaire responses. This research contributes to the ongoing discourse on the artistic nature of video games, their challenges and influence in contemporary culture.
Keywords: Art and video games; Game design; Cultural significance of video games; Game industry; Public opinion about video games

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 12. 2022
Date of submission: 21. 8. 2024
Date of defense: 10. 9. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83372/podrobnosti

Files for download

    Last update: