Analysis of Real Retail Data

Thesis title: Analýza reálných dat maloobchodu
Author: Nguyenová, Tra My
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Chudán, David
Opponents: Máša, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu reálných dat získaných z maloobchodu specializovaného na prodej smíšeného sortimentu. Hlavním cílem práce je identifikovat zajímavé vztahy a poznatky, které budou prakticky využitelné a přinesou majiteli co největší přínos. V teoretické části práce je provedena důkladná rešerše dostupných literárních záznamů zabývajících se danou problematikou, která poslouží jako východisko pro praktickou část. V rámci praktické části je realizována rozsáhlá explorační analýza, která napomáhá k pochopení charakteristik a struktury dat. Ve fázi modelování je následně provedena analýza nákupního košíku za účelem zjištění nákupního chování zákazníků. Závěr práce je věnován doporučením pro majitele.
Keywords: Data mining; CRISP-DM; analýza nákupního košíku; nákupní chování; maloobchod; COVID-19; zákazník
Thesis title: Analysis of Real Retail Data
Author: Nguyenová, Tra My
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Chudán, David
Opponents: Máša, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor's thesis focuses on the analysis of real data obtained from a retail store specialized in selling a mixed assortment of goods. The main objective of the thesis is to identify interesting relationships and insights that will be practically usable and provide the owner with the greatest possible benefit. In the theoretical part of the thesis, a thorough review of available literary records dealing with the given issue is conducted, which will serve as a basis for the practical part. In the practical part, an extensive exploratory analysis is carried out to help understand the characteristics and structure of the data. In the modeling phase, a basket analysis is subsequently conducted to determine customers shopping behaviour. The conclusion of the thesis is dedicated to recommendations for the owner.
Keywords: retail; Data mining; CRISP-DM; basket analysis; shopping behaviour; COVID-19; customer

Information about study

Study programme: Informační média a služby
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information and Knowledge Engineering

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 11. 2022
Date of submission: 26. 6. 2024
Date of defense: 22. 8. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/82951/podrobnosti

Files for download

    Last update: