Usage of Artificial Intelligence Technology in Social Media Marketing

Thesis title: Využití technologie umělé inteligence v social media marketingu
Author: Vach, Miloslav
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Korčák, Jiří
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zaměřuje na umělou inteligenci, sociální sítě a studentský spolek na Fakultě informatiky a statistiky na VŠE – to jsou tři oblasti, které si zvolil autor za oblasti k poznání. Práce pojednává v začátcích o umělé inteligenci a social media marketingu z teoretického hlediska. Vyvozuje zásadní informace pro přiblížení problematiky a následně získané teoretické znalosti aplikuje do praktického využití. Metoda hloubkového rozhovoru a analýza studentského spolku 4FIS dopomáhá pochopit fungování studentské organizace na sociálních sítích a její vztah ke generativní umělé inteligence. Problém efektivity, konzistence a nedostatku času vybízí k hledání řešení v tvorbě textového obsahu na sociálních sítích Instagram a Facebook. V práci je zvolen nejznámější AI nástroj ChatGPT v placené verzi pro vytvoření vlastních generativních AI. Po získání dat, vytvoření pokynů a testování hotového produktu je nasazen na práci, ke které je určen a pomocí metody A/B testování autor práce ověřuje, zda v současnosti pokročilá generativní AI může nahradit člověka nejen v práci, ale i ve stylu komunikace, empatie, tónu promluvy k fanouškům na sociálních sítích. Dotazníkové kvalitativní šetření ověřuje hypotézy a stanovené výzkumné otázky, ke kterým se autor vrací v samotném vyhodnocení dotazníku i dalších aspektů.
Keywords: generativní umělá inteligence; sociální sítě; social media marketing; A/B testování; studentský spolek; GPT; Umělá inteligence
Thesis title: Usage of Artificial Intelligence Technology in Social Media Marketing
Author: Vach, Miloslav
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Korčák, Jiří
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on artificial intelligence, social networks, and the student association at the Faculty of Informatics and Statistics at the University of Economics in Prague (VŠE) – three areas chosen by the author for exploration. The initial part of the thesis discusses artificial intelligence and social media marketing from a theoretical perspective. It derives essential information to clarify the issues and subsequently applies the acquired theoretical knowledge into practical use. The method of in-depth interviews and analysis of the 4FIS student association helps to understand the functioning of the student organization on social networks and its relationship to generative artificial intelligence. Issues of efficiency, consistency, and lack of time prompt the search for solutions in creating textual content on social networks such as Instagram and Facebook. The most well-known AI tool, ChatGPT in its paid version, is chosen to create custom generative AI. After collecting data, creating guidelines, and testing the finished product, it is deployed for the intended work, and through A/B testing, the author verifies whether the currently advanced generative AI can replace a human not only in work but also in communication style, empathy, and tone when addressing fans on social networks. Qualitative survey research verifies hypotheses and research questions, which the author returns to in the evaluation of the questionnaire and other aspects.
Keywords: Artificial intelligence; social networks; social media marketing; generative AI; A/B testing method; student organization; GPT

Information about study

Study programme: Kognitivní informatika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 10. 2023
Date of submission: 27. 6. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: