Analysis of the marketing strategy of Budějovický Budvar, n.p. with a focus on CSR and a proposal for its improvement

Thesis title: Analýza marketingové strategie podniku Budějovický Budvar, n.p. se zaměřením na CSR a návrh na její vylepšení
Author: Kejzlarová, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Vlasáková, Vlasta
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá marketingovou strategií, jednotlivými prvky marketingového mixu a konceptem CSR podniku Budějovický Budvar, n. p. Hlavním cílem diplomové práce je zanalyzovat marketingovou strategii vybraného podniku, jeho aktuální pozici na trhu, současné aktivity podniku z pohledu jednotlivých nástrojů marketingového a komunikačního mixu a jeho vnitřní i vnější prostředí. Dalším cílem je seznámit s aktuálními CSR aktivitami podniku a zhodnotit, zda jsou uplatňovány v souvislosti se třemi základními pilíři CSR. Na základě zjištěných poznatků uvést doporučení, na která by se měl podnik zaměřit a navrhnout nová řešení a aktivity v těchto pilířích CSR. Vybraný podnik byl představen a jeho pozici na trhu byla analyzována pomocí situační analýzy zkoumající vnitřní a vnější faktory na něj působící. Konkrétně zde byla využita metoda PESTLE, Porterův model pěti sil a SWOT analýza. Marketingový a komunikační mix Budějovického Budvaru, n. p. byl popsán pomocí 4P. Jednotlivé CSR aktivity podniku byly shrnuty včetně jeho hodnot a mise, na nichž staví své strategie v rámci tří pilířů. Na závěr byla uvedena vhodná opatření a doporučení podniku týkající se jeho udržitelných a odpovědných aktivit, jež vycházela z provedeného kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Získané poznatky o Budějovickém Budvaru, n. p. byly shrnuty, zhodnoceny a uvedeny návrhy na vylepšení.
Keywords: SWOT analýza; Porterův model pěti sil; CSR; Společenská odpovědnost; pivovar Budějovický Budvar, n. p.; PESTLE analýza; Marketingový mix; Marketingová strategie; Komunikační mix
Thesis title: Analysis of the marketing strategy of Budějovický Budvar, n.p. with a focus on CSR and a proposal for its improvement
Author: Kejzlarová, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Vlasáková, Vlasta
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the marketing strategy, individual elements of the marketing mix and the CSR concept of the Budějovický Budvar, n. p. The main goal of the thesis is to analyze the marketing strategy of the selected company, its current position on the market, the company's current activities from the point of view of the individual tools of the marketing and communication mix, and its internal and external environment. Another goal is to get acquainted with the current CSR activities of the company and to evaluate whether they are applied in connection with the three basic pillars of CSR. Based on the findings make recommendations that the company should focus on and propose new solutions and activities in these CSR activities. The selected company was introduced, and its market position was analyzed using a situational analysis examining internal and external factors affecting it. Specifically, the PESTLE method, Porter's five forces model and SWOT analysis were used here. The marketing and communication mix of Budějovický Budvar, n. p. was described using the 4Ps. The company's individual CSR activities were summarized, including its values and mission, on which it bases its strategies within the framework of three pillars. At the end, suitable measures, and recommendations for the company regarding its sustainable and responsible activities were presented, which were based on the quantitative and qualitative research carried out. The knowledge gained about Budějovický Budvar, n. p. was summarized, evaluated and suggestions for improvement were presented.
Keywords: Marketing Strategy; SWOT Analysis; Porter's Five Forces Model; Marketing Mix; PESTLE Analysis; Communication Mix; CSR; Social Responsibility; Budějovický Budvar, n. p.

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 9. 2023
Date of submission: 28. 6. 2024
Date of defense: 3. 9. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85416/podrobnosti

Files for download

    Last update: