Political Consumerism towards International Companies That Left or Remained in Russia after the Invasion of Ukraine: The European Consumers’ Perspective

Thesis title: Political Consumerism towards International Companies That Left or Remained in Russia after the Invasion of Ukraine: The European Consumers’ Perspective
Author: Gerashchenko, Kseniia
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
This bachelor thesis aims to examine the concept of political consumerism and its manifestations in boycotting and buycotting specific companies or products. The study will particularly focus on European consumers particularly living in the Czech Republic, who voluntarily engage in boycotting goods from companies that have chosen to remain in Russia since its invasion of Ukraine. Additionally, the research aims to understand the motivations of consumers whose product choices, based on their political and ethical concerns, have remained steadfast. This research will employ a survey, providing insights into the perspectives of participants. To provide a contextual understanding of the issue, a brief historical background will be presented, outlining events related to the Russia-Ukraine conflict since 2014. Additionally, the study will outline general motivations for boycotting and buycotting from consumers in Europe, as well as the role of social media in the context of political consumerism. The results of the study are intended to make a significant contribution to a deeper understanding of the relationship between political events and consumer behavior. In addition, practical advice for companies willing to mitigate the boycott will be given.
Keywords: consumer behavior; Russia; Ukraine; political consumerism; buycotting; boycotting
Thesis title: Politický konzumismus ve vztahu k mezinárodním společnostem, které opustily nebo zůstaly v Rusku po invazi na Ukrajinu: pohled Evropských spotřebitelů
Author: Gerashchenko, Kseniia
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
Tato bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat koncept politického konzumerismu a jeho projevy v bojkotu a buycottingu konkrétních společností nebo výrobků. Práce se zaměří zejména na evropské spotřebitele žijící zejména v České republice, kteří se dobrovolně zapojují do bojkotu výrobků firem, které se rozhodly zůstat v Rusku po invazi na Ukrajinu. Kromě toho je cílem výzkumu porozumět motivacím spotřebitelů, jejichž volba výrobků na základě politických a etických obav zůstala neměnná. V rámci tohoto výzkumu bude využito dotazníkového šetření, které poskytne vhled do perspektivy účastníků. Pro kontextuální pochopení problematiky bude představeno stručné historické pozadí, které nastíní události související s rusko-ukrajinským konfliktem od roku 2014. Kromě toho studie uvede obecné motivace k bojkotu a podpoře ze strany spotřebitelů v Evropě, jakož i roli sociálních médií v kontextu politického konzumerismu. Výsledky studie mají významně přispět k hlubšímu pochopení vztahu mezi politickými událostmi a spotřebitelským chováním. Dále budou poskytnuty praktické rady pro společnosti, které se snaží bojkot zmírnit.
Keywords: bojkot; buycotting; spotřebitelské chování; Rusko; politický konzumerismus; Ukrajina

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 9. 2023
Date of submission: 28. 6. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: