McDonald's marketing strategy on the Czech market from the point of view of sustainability (targeting Generation Z)

Thesis title: Marketingová strategie společnosti McDonald´s na českém trhu z pohledu udržitelnosti (s cílením na Generaci Z)
Author: Škáva, Matěj
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Postler, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je provést analýzu současné marketingové strategie společnosti McDonald's na českém trhu z pohledu udržitelnosti a navrhnout její zlepšení do budoucna. Zároveň práce diskutuje způsoby, kterými je cíleno na Generaci Z jako spotřebitele. Bakalářská práce je rozdělena na čtyři hlavní kapitoly. První kapitola se věnuje teoretickému stanovení pojmů důležitých k pochopení tématu. Druhá kapitola představuje společnost McDonald's. Zde se zabývá analýzou trhu pomocí marketingových nástrojů jako positioning nebo Porterova modelu pěti sil, hluboce zkoumá konkrétní využití udržitelnosti a analyzuje komunikační mix. Třetí kapitola patří vlastnímu výzkumu provedenému prostřednictvím hloubkových rozhovorů s vedoucími pracovníky restaurací a dotazníkového šetření s Osgoodovým sémantickým diferenciálem. Dochází k představení metodiky, cílů výzkumu a k následnému vyhodnocení výsledků. Na základě analýzy a výsledků výzkumu jsou ve čtvrté kapitole formulovány návrhy a doporučení udržitelných aktivit a efektivní způsoby její komunikace.
Keywords: marketingová strategie; udržitelnost; společenská odpovědnost firem; Generace Z; McDonald's
Thesis title: McDonald's marketing strategy on the Czech market from the point of view of sustainability (targeting Generation Z)
Author: Škáva, Matěj
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Postler, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor's thesis is to analyze the current marketing strategy of McDonald's on the Czech market from the point of view of sustainability and to propose its improvement in the future. At the same time, the work discusses the ways in which Generation Z is targeted as consumers. The bachelor thesis is divided into four main chapters. The first chapter is devoted to the theoretical determination of concepts important to understanding the topic. The second chapter introduces McDonald's. Here he deals with market analysis using marketing tools such as positioning or Porter's five forces model, deeply investigates the concrete use of sustainability and analyzes the communication mix. The third chapter belongs to the own research conducted through in-depth interviews with restaurant managers and a questionnaire survey with Osgood's semantic differential. There is a presentation of the methodology, research objectives and subsequent evaluation of the results. Based on the analysis and research results, proposals and recommendations for sustainable activities and effective ways of communicating them are formulated in the fourth chapter.
Keywords: McDonald's; marketing strategy; sustainability; Generation Z; corporate social responsibility

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 6. 2023
Date of submission: 29. 6. 2024
Date of defense: 4. 9. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84831/podrobnosti

Files for download

    Last update: