Learning culture and work engagement in the context of three generations

Thesis title: Kultura učení a angažovanost zaměstnanců v kontextu tří generací
Author: Melichová, Věra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Komárková, Lenka
Opponents: Hiršová, Miloslava
Thesis language: Česky
Abstract:
V diplomové práci je zkoumán vliv kultury učení na pracovní angažovanost z generačního pohledu. V teoretické části je představen koncept kultury učení v organizaci, včetně jeho vývoje a jednotlivých dimenzí a úrovní. Následně je vymezena teorie pracovní angažovanosti zahrnující její antecedenty a následky. Poslední část literární rešerše je věnována konceptu generační kohorty s důrazem na generace X, Y a Z. V aplikační části je pomocí dotazníků DLOQ a UWES vyhodnocován vliv kultury učení na pracovní angažovanost, mezigenerační rozdíly při vnímání kultury učení a následně je zkoumána generace v roli moderátoru vztahu obou konstruktů. Výsledky získaných dat prokázaly závislost mezi pěti dimenzemi kultury učení a pracovní angažovaností, ale neprokázaly generačně rozdílně vnímanou kulturou učení. Moderátor generační příslušnosti na vztah kultury učení a pracovní angažovanosti byl prokázán pouze v omezené míře.
Keywords: kultura učení; pracovní angažovanost; mezigenerační rozdíly; dimenze kultury učení; DLOQ; UWES; generace X; generace Y; generace Z; angažovanost zaměstnanců
Thesis title: Learning culture and work engagement in the context of three generations
Author: Melichová, Věra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Komárková, Lenka
Opponents: Hiršová, Miloslava
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis examines the impact of learning culture on work engagement from a generative perspective. In the theoretical part, the concept of learning culture in an organization is introduced, including its development and its different dimensions and levels. Subsequently, the theory of work engagement is defined, including its antecedents and consequences. The last part of the literature review is devoted to the concept of generational cohort with emphasis on Generations X, Y and Z. In the application part, the impact of learning culture on work engagement, intergenerational differences in perceptions of learning culture and the subsequent role of generation as a moderator of the relationship between the two constructs is assessed using the DLOQ and UWES questionnaires. The results of the data obtained demonstrated a relationship between the five dimensions of learning culture and work an-engagement, but did not demonstrate generational differences in perceived learning culture. The moderating effect of generational affiliation on the relationship between learning culture and work engagement was only demonstrated to a limited extent.
Keywords: learning culture; dimensions of learning culture; work engagement; employee engagement; DLOQ; UWES; Generation X; Generation Y; Generation Z; intergenerational differences

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 2. 2022
Date of submission: 30. 6. 2024
Date of defense: 23. 8. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79711/podrobnosti

Files for download

    Last update: