The impact of formulating study goals using the SMART methodology on success in studies

Thesis title: Vliv formulace studijních cílů pomocí metodiky SMART na úspěšnost ve studiu
Author: Pavlovich, Kristina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je analyzovat vliv kulturních rozdílů na účinnost metod stano-vování cílů pomocí metody SMART u studentů FM VŠE. Studie se zaměřuje na po-rovnání vnímání a používání této metody studenty z individualistických a kolektivistic-kých kultur. Data byla sbírána pomocí online dotazníků a analyzována kvantitativními metodami. Výsledky ukazují, že metoda SMART efektivně funguje v různých kultur-ních kontextech, podporuje jasnost cílů, snižuje prokrastinaci a zvyšuje motivaci stu-dentů. Mezi kulturami nebyly zjištěny žádné významné rozdíly v preferencích a účin-nosti, což potvrzuje univerzálnost metody SMART. Na základě výsledků se doporuču-je, aby studenti aktivně zapojovali metodu SMART do svého studijního procesu, což by jim nejen pomohlo zlepšit studijní výsledky, ale také se lépe připravit na úspěšnou profesní kariéru.
Keywords: SMART cíle; studijní úspěšnost; kolektivistické kultury; individualistické kultury; stanovení cílů
Thesis title: The impact of formulating study goals using the SMART methodology on success in studies
Author: Pavlovich, Kristina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is to analyze the impact of cultural differences on the effectiveness of goal-setting methods using the SMART method among students of the FM VŠE. The study focuses on the comparison of the perception and use of this method by students from individualistic and collectivistic cultures. Data were collected using online questionnaires and analyzed using quantitative methods. The results show that the SMART method works effectively in different cultural contexts, promotes goal clarity, reduces procrastination and increases student motivation. No significant differences in preferences and effectiveness were found between cultures, confirming the universality of the SMART method. Based on the results, it is recommended that students actively implement the SMART method into their learning process, which would not only help them improve their academic performance but also better prepare them for a successful professional career.
Keywords: SMART goals; goal setting; student success; individualistic culture; collectivistic culture

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 10. 2020
Date of submission: 29. 6. 2024
Date of defense: 22. 8. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70005/podrobnosti

Files for download

    Last update: