The impact of contextual aspects of daily supervisor feedback processes on employee job satisfaction in SMEs

Thesis title: Vliv kontextuálních aspektů každodenních procesů zpětné vazby od nadřízeného na pracovní spokojenost zaměstnanců v rámci malých a středních podniků
Author: Zareva, Danylo
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hrušková, Zdena
Opponents: Hiršová, Miloslava
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá vlivem kontextuálních aspektů každodenních procesů zpětné vazby od nadřízeného na pracovní spokojenost zaměstnanců v rámci malých a středních podniků. Výzkum je zaměřen na identifikaci klíčových faktorů zpětné vazby, které přispívají ke zvýšení pracovní spokojenosti zaměstnanců. V teoretické části jsou představené každodenní kontextuální aspekty zpětné vazby. Dále jsou identifikované faktory pracovní spokojenosti a jejich souvislost s dimenzemi zpětné vazby. Na základě teoretické časti, byla navržena metodologie výzkumu, která zahrnuje kvalitativní přístupy. Výsledky výzkumu, na základě interpretativní fenomenologické analýzy, ukazují, že kvalita zpětné vazby od nadřízeného, její příznivost či nepříznivost, a dostupnost zdrojů a podpory jsou klíčovými faktory, které výrazně ovlivňují pracovní spokojenost zaměstnanců. Jasná a relevantní zpětná vazba, ať už pozitivní či negativní, posiluje zaměstnance v jejich profesním rozvoji a dodává jim pocit ocenění a jistoty. Přístup k podpůrným zdrojům a možnost konzultovat problémy s nadřízeným vytváří stabilní a podpůrné pracovní prostředí, což dále přispívá k celkové spokojenosti zaměstnanců.
Keywords: Zpětná vazba; Pracovní spokojenost; Mále a střední podniky; Motivace; Mezilidské vztahy
Thesis title: The impact of contextual aspects of daily supervisor feedback processes on employee job satisfaction in SMEs
Author: Zareva, Danylo
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hrušková, Zdena
Opponents: Hiršová, Miloslava
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor's thesis deals with the influence of contextual aspects of daily feedback processes from the superior on the job satisfaction of employees within small and medium-sized enterprises. The research is aimed at identifying the key factors of feedback that contribute to increasing the job satisfaction of employees. In the theoretical part, everyday contextual aspects of feedback are presented. Furthermore, job satisfaction factors and their connection with feedback dimensions are identified. Based on the theoretical part, a research methodology was proposed, which includes qualitative approaches. The research results, based on an interpretive phenomenological analysis, show that the quality of feedback from a superior, its favorability or unfavorability, and the availability of resources and support are key factors that significantly influence employee job satisfaction. Clear and relevant feedback, whether positive or negative, strengthens employees in their professional development and gives them a sense of appreciation and security. Access to support resources and the possibility to discuss problems with a supervisor creates a stable and supportive work environment, which further contributes to overall employee satisfaction.
Keywords: Job satisfaction; SMEs; Motivation; Interpersonal relations; Feedback

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 9. 2023
Date of submission: 30. 6. 2024
Date of defense: 21. 8. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85363/podrobnosti

Files for download

    Last update: