Customers awareness about environmental impact of the clothing industry and analysis of their consumer behavior

Thesis title: Vnímaný vliv oděvního průmyslu na životní prostředí zákazníky a analýza jejich spotřebitelského chování
Author: Minarčíková, Zuzana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Dvořák, Jiří
Opponents: Závodná, Lucie Sára
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zaměřuje na povědomí spotřebitelů o environmentálních problémech spojených s oděvním průmyslem, analýzu jejich deklarovaného chování v rámci nákupu a spotřeby oblečení a porovnání tohoto chování z hlediska vlivu pohlaví na environmentální povědomí o dopadu oděvního průmyslu na životní prostředí. Výzkum byl proveden pomocí dotazníkového šetření a získaná data byla zpracována pomocí dvou typů statistických testů, a to dvouvýběrového t-testu a Pearsonova chí-kvadrát testu nezávislosti. Vyhodnocení dotazníkového šetření potvrdilo shodu s výsledky jiných studií, které byly vybrány na základě literární rešerše. Statisticky bylo potvrzeno, že ženy mají vyšší povědomí o environmentálních problémech než muži, avšak toto povědomí se výrazně neprojevuje v jejich spotřebním chování.
Keywords: životní prostředí; oděvní průmysl; spotřebitelské chování; pohlaví; udržitelnost
Thesis title: Customers awareness about environmental impact of the clothing industry and analysis of their consumer behavior
Author: Minarčíková, Zuzana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Dvořák, Jiří
Opponents: Závodná, Lucie Sára
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on customers' awareness of environmental issues related to the clothing industry, and on the analysis of their behavior in terms of clothing purchase and consumption. It also compares this behavior in terms of the impact of gender on environmental awareness of the environmental impact of the clothing industry. The research was conducted using a questionnaire survey and the data obtained was processed using two types of statistical tests, namely, two-sample t-test and Pearson chi-square test of independence. The evaluation of the questionnaire confirmed the agreement with the results of other studies which were selected based on literature search. It was statistically confirmed that women have higher awareness of environmental issues than men, but this awareness is not significantly reflected in their consumption behavior.
Keywords: environment; clothing industry; consumer behavior; gender; sustainability

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 9. 2021
Date of submission: 30. 6. 2024
Date of defense: 21. 8. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77987/podrobnosti

Files for download

    Last update: