Higher education as a product in a knowledge society: a semiotic analysis of university websites

Thesis title: Vysokoškolské vzdělávání jako produkt ve vzdělanostní společnosti: sémiotická analýza webových stránek vysokých škol
Author: Doubravová, Eva
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Společnost kolem nás se přetváří ve vzdělanostní, znalosti se stávají základem jejího rozvoje a života každého z nás. Globální expanze vysokých škol pokračuje, narůstá počet vysokoškolsky vzdělaných lidí. Společnost a vysoké školy se propojují a vzájemně ovlivňují, utváří se vzdělanostní ekonomika a vzdělávání se stává nedílnou součástí společenské stratifikace a životního stylu. Práce se zabývá konkrétní podobou těchto vlivů a zaměřuje se na komodifikaci, komercializaci a marketizaci vzdělávání. Pomocí sémiotické analýzy zkoumá sebeprezentaci vysokých škol na webových stránkách, kterou pak hodnotí z pohledu marketingových strategií a z pohledu vzdělanostní společnosti. Ukazuje, že tržní mechanismy volně pronikají do vysokoškolského prostředí, ohrožují akademické hodnoty, které prozatím zůstávají zachovány.
Keywords: vzdělanostní společnost; vysokoškolské vzdělávání; komodifikace; komercializace; marketing školství; webové stránky
Thesis title: Higher education as a product in a knowledge society: a semiotic analysis of university websites
Author: Doubravová, Eva
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
The society around us is transforming into a knowledge society, knowledge is becoming the basis of its development and the life of each of us. The global expansion of universities continues, the number of people with higher education is increasing. Society and universities are interconnected and influence each other, a knowledge economy is being formed and education is becoming an integral part of social stratification and lifestyle. The thesis deals with specific forms of these influences and focuses on the commodification, commercialization and marketization of education. Using semiotic analysis, it examines the self-presentation of universities on websites and evaluates it from the point of view of marketing strategies and from the point of view of the knowledge society. It shows that market mechanisms are freely penetrating the university environment, threatening the academic values that remain preserved for now.
Keywords: knowledge society; higher education; commodification; commercialization; webpages; school marketing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 10. 2015
Date of submission: 30. 6. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: