Sponsored Content on Instagram: Influencer Impact on Consumer Brand Perception

Thesis title: Sponzorovaný obsah na Instagramu: vliv influencera na vnímání brandu spotřebitelem
Author: Šanderová, Denisa
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá vlivem komunikátora sponzorovaného obsahu na Instagramu. Cílem bylo vyhodnotit, jak typ komunikátora (brand / influencer / celebrita) ovlivňuje vnímání obsahu marketingového sdělení na Instagramu a samotného brandu spotřebitelem. Byla provedena literární rešerše v rámci zkoumaného tématu, dle které bylo navrženo devět výzkumných hypotéz. Práce je vypracována s využitím kvantitativních metod, formou experimentu. Data byla získána na základě odpovědí 146 respondentek z generace Y, narozených v letech 1980-1999 a následně analyzována a testována pomocí softwaru SPSS Statistics. Podařilo se podpořit tvrzení, že typ komunikátora ovlivňuje obdiv zdroje spotřebitelem, vnímanou důvěryhodnost zdroje a povědomí o značce. Dále bylo podpořeno, že vnímaná důvěryhodnost zdroje je mediátorem vlivu typu komunikátora na oblibu značky. Práce je přínosná zejména pro společnosti, akademiky a ostatní osoby zabývající se influencer marketingem.
Keywords: sponzorovaný příspěvek; značka; influencer; celebrita; obdiv zdroje; Instagram; důvěryhodnost; obliba značky; povědomí o značce
Thesis title: Sponsored Content on Instagram: Influencer Impact on Consumer Brand Perception
Author: Šanderová, Denisa
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the impact of communicator sponsored content on Instagram. The main aim of the thesis was to evaluate how the type of communicator (brand / influencer / celebrity) affects the consumer's perception of the content of the marketing message on Instagram and the brand itself. We conducted a literature research on the topic the thesis deals with, according to which nine research hypotheses were proposed. In the present thesis we used quantitative methods – experiments. The data was collected from the responses of 146 female respondents from Generation Y, born between 1980–1999 and subsequently analysed in SPSS statistical software. We supported the hypothesis that the type of communicator impacts admiration of the source by the consumer, perceived credibility of the source and brand awareness. We further supported that perceived source credibility is a mediator of the effect of communicator type on the popularity of the brand. The results presented in this thesis are particularly useful for businesses, academics and other individuals interested in influencer marketing.
Keywords: Instagram; sponsored post; brand; influencer; celebrity; admiration of the source; credibility; brand liking; brand awareness

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 4. 2022
Date of submission: 16. 7. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: