Sales support from an accounting and tax perspective

Thesis title: Podpora prodeje z účetního a daňového pohledu
Author: Urbánková, Štěpánka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šindelář, Michal
Opponents: Müllerová, Libuše
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je shrnutí účetních a daňových dopadů vybraných druhů cenové podpory prodeje. Díky otevřenému přístupu české účetní legislativy existuje více přístupů, které mohou účetní jednotky u jednotlivých druhů podpory prodeje použít. Svoboda volby může následně vést k zhoršení možnosti porovnávat účetní jednotky na základě informací zveřejněných v účetních závěrkách. Úroveň vykazování informací o zvolených přístupech účetního zachycení podpory prodeje byla testována v rámci kvalitativní analýzy. Zkoumaným vzorkem bylo sedm největších maloobchodních prodejců v České republice, kteří se bez podpory prodeje neobejdou, neboť jak dokládají průzkumy, čeští spotřebitelé upřednostňují nákupy produktů ve slevě.
Keywords: cenová podpora prodeje; věrnostní programy; skonto; množstevní sleva; bonus; dočasné snížení cen; kupóny; cenové balíčky
Thesis title: Sales support from an accounting and tax perspective
Author: Urbánková, Štěpánka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šindelář, Michal
Opponents: Müllerová, Libuše
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is to summarize the possible accounting and tax implications of selected types of sales price support. Thanks to the open approach of the Czech accounting legislation, there are several approaches that accounting units can use for each type of sales price support. The freedom of choice may consequently lead to a reduction of ability to compare entities based on information disclosed in the financial statements. The level of reporting of information on the chosen accounting approaches for sales support was tested in the qualitative analysis. The examined sample included the seven largest retailers in the Czech Republic, which cannot exist without sales support, as surveys show that Czech consumers prefer to buy discounted products.
Keywords: sales price support; cash discount; quantitative discount; bonus; loyalty programs; temporary price reduction; coupons; price packages

Information about study

Study programme: Účetnictví a finanční řízení podniku
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Deparment of Finacial Accounting and Auditing

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 10. 2023
Date of submission: 14. 8. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: