ECONOMIC ASPECTS OF PROTECTORATE EDUCATION: HISTORICAL AND FINANCIAL ANALYSIS

Thesis title: Ekonomické aspekty protektorátního školství: historická a finanční analýza
Author: Hujíčková, Alžběta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Jakubec, Ivan
Opponents: Dufek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se věnuje omezování školství v období Protektorátu Čechy a Morava, a to prostřednictvím financování či snižování počtu škol. Jejím přínosem je zmapování finanční stránky školství během protektorátních let u škol s českým vyučovacím jazykem. Výsledkem je zjištění snížených vynakládaných finančních prostředků na školy obecné, měšťanské a střední. Vzhledem k tomu, že se jedná o oblast školství, která v tomto směru nebyla příliš probádána, výsledky obohacují dosavadní poznatky. Ve vztahu k omezování počtu škol a žáků autorka došla ke stejnému výsledku, jež byl podpořen teoretickými znalostmi dobových nařízení ministerstva školství a archivními prameny. Výzkumem tedy došlo k potvrzení stanovené hypotézy, že školství bylo omezováno prostřednictvím vynaložených výdajů, snižováním výdajů, ale také prostřednictvím cenzury učebnic či úpravou osnov. Ověření hypotézy autorka demonstrovala na příkladu Kladenska, konkrétně výsledky reálného gymnázia na Kladně potvrdily závěr práce, že zvláště pak střední školy byly omezovány.
Keywords: školství; Kladno; Protektorát Čechy a Morava
Thesis title: ECONOMIC ASPECTS OF PROTECTORATE EDUCATION: HISTORICAL AND FINANCIAL ANALYSIS
Author: Hujíčková, Alžběta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Jakubec, Ivan
Opponents: Dufek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis focuses on the restriction of education during the period of the Protectorate of Bohemia and Moravia, specifically through the funding and reduction of the number of schools. Its contribution lies in mapping the financial aspect of education during the Protectorate years in schools with Czech as the language of instruction. The outcome reveals a decrease in financial resources allocated to elementary, secondary, and high schools. Since this area of education has not been thoroughly explored in this respect, the findings enrich existing knowledge. In relation to the reduction of schools and students, the author reached the same conclusion, which was supported by theoretical knowledge of contemporary regulations of the Ministry of Education and archival sources. The research thus confirmed the hypothesis that education was restricted through reduced expenditures, cutting costs, but also through censorship of textbooks and curriculum adjustments. The verification of the hypothesis was demonstrated by the example of the Kladno region, specifically the Kladno real gymnasium, whose results confirmed the thesis's conclusion that high schools in particular were restricted.
Keywords: Protectorate of Bohemia and Moravia; education; Kladno

Information about study

Study programme: Moderní hospodářské dějiny
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic History

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 10. 2023
Date of submission: 17. 8. 2024
Date of defense: 12. 9. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85880/podrobnosti

Files for download

    Last update: