Analysis of the impact of the 2007-2008 financial crisis on the automotive industry in the United States
Thesis title: | Analýza dopadů finanční krize v letech 2007-2008 na automobilový průmysl ve Spojených státech amerických |
---|---|
Author: | Daněk, Martin |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Koten, Marek |
Opponents: | Řežábek, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářská práce se zabývá dopady finanční krize v letech 2007-2008 na automobilový průmysl ve Spojených státech amerických. Cílem práce je objasnit dopady této krize na spotřebitelské preference, nabídku vozidel a na pracovní trh. První výzkumnou otázkou je, zda byla nutná finanční pomoc federální vlády pro dva největší americké výrobce General Motors a Chrysler, kteří se po finanční krizi ocitli v bankrotu a návratnost této pomoci. Druhou otázkou je, zda finanční krize byla jediným důvodem pro jejich bankrot, a proč nepřekonali krizi bez pomoci stejně jako Ford. V teoretické části je blíže zkoumána historie „Velké Trojky“ od 80. let 20. století do finanční krize. Dále je zkoumán bankrot a reorganizace General Motors a Chrysleru. Poslední kapitola pak analyzuje vznik finanční krize a její příčiny. V praktické části jsou analyzovány spotřebitelské preference, pracovní trh a finanční stav „Velké Trojky“. Jsou zde komparovány tržní podíly pěti největších prodejců vozidel na americkém trhu a dále je komparován finanční stav „Velké Trojky“. Finanční krize měla značné negativní dopady na spotřebitelské preference, pracovní trh a finanční stav „Velké Trojky“. Finanční pomoc od federální vlády byla nutná, protože by jinak vznikla značná strukturální nezaměstnanost. General Motors a Chrysler se na rozdíl od Fordu potýkali se značnými problémy již od 80. let, a řešení těchto problémů bylo neefektivní. Finanční pomoc se americké vládě vrátila z větší části v podobě prodeje akcií General Motors a splacením dluhu Chryslerem, zbytek získala na daních. |
Keywords: | finanční krize; automobilový průmysl; Spojené státy americké; spotřebitelské preference; Velká Trojka |
Thesis title: | Analysis of the impact of the 2007-2008 financial crisis on the automotive industry in the United States |
---|---|
Author: | Daněk, Martin |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Koten, Marek |
Opponents: | Řežábek, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This bachelor thesis examines the impact of the 2007-2008 financial crisis on the automotive industry in the United States. The thesis aims to shed light on the effects of this crisis on consumer preferences, vehicle supply and the labour market. The first research question is whether financial assistance from the federal government was necessary for the two largest U.S. manufacturers, General Motors and Chrysler, which went bankrupt after the financial crisis, and the return of that assistance. The second research question is whether the financial crisis was the sole reason for their bankruptcy, and why they did not overcome the crisis without assistance like Ford. In the theoretical part, the history of the "Big Three" from the 1980s to the financial crisis is examined in more detail. The bankruptcy and reorganization of General Motors and Chrysler are also examined. The last chapter then analyses the origins of the financial crisis and its causes. In the practical part, consumer preferences, the labour market and the financial condition of the "Big Three" are analysed. The market shares of the five largest vehicle sellers in the US market are compared and the financial condition of the 'Big Three' is also compared. The financial crisis had significant negative effects on consumer preferences, the labour market and the financial health of the 'Big Three'. Financial assistance from the federal government was necessary because otherwise significant structural unemployment would have resulted. General Motors and Chrysler, unlike Ford, had faced significant problems since the 1980s, and the solutions to these problems were ineffective. The financial aid was returned to the US government largely in the form of the sale of General Motors shares and the repayment of debt by Chrysler, with the remainder raised in taxes. |
Keywords: | automotive industry; United States; consumer preferences; Financial crisis; Big Three |
Information about study
Study programme: | Národní hospodářství |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economic and Social Policy |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 29. 2. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 19. 8. 2024 |
Date of defense: | 9. 9. 2024 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/87842/podrobnosti |