Analysis of the impact of education on economic performance in OECD countries in the years 2002-2022
Thesis title: | Analýza vplyvu vzdelania na ekonomický výkon v krajinách OECD v rokoch 2002-2022 |
---|---|
Author: | Süttöová, Viktória |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Dohnal, Ondřej |
Opponents: | Taylor, Nikola Magdalena |
Thesis language: | Slovensky |
Abstract: | Bakalárska práca skúma vzťah medzi vzdelaním a ekonomickým rastom v krajinách OECD. Hlavným cieľom práce je otestovať hypotézu, ktorá predpokladá pozitívnu koreláciu medzi úrovňou vzdelania a rastom HDP per capita. Na overenie hypotézy bol použitý ekonometrický model s panelovými dátami z vybraných krajín OECD za obdobie 20 rokov. Práca sa opiera o teoretické východiská teórie ľudského kapitálu Garyho Beckera a Theodora Schultza, Mincerovej rovnice a Lucasovho modelu endogénneho rastu. V teoretickej časti bol tiež analyzovaný koncept brain drain a náklady na vzdelanie. Praktická časť zahŕňa analýzu dát a konštrukciu dvoch ekonometrických modelov, ktoré boli odhadnuté metódou fixných efektov na základe Hausmanovho testu. Výsledky ukazujú, že priemerná dĺžka školskej dochádzky ako aj sekundárne a terciárne vzdelanie majú pozitívny vplyv na rast HDP na osobu, pričom najvyššiu variabilitu HDP per capita vysvetľuje rozšírený model, ktorý zahŕňa aj kontrolné a oneskorené premenné. Hypotéza bola potvrdená, avšak zároveň boli identifikované nedostatky modelu, najmä obmedzený počet premenných spojených s kvalitou vzdelania. |
Keywords: | vzdelanie; ekonomický rast; ľudský kapitál |
Thesis title: | Analýza vplyvu vzdelania na ekonomický výkon v krajinách OECD v rokoch 2002-2022 |
---|---|
Author: | Süttöová, Viktória |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Dohnal, Ondřej |
Opponents: | Taylor, Nikola Magdalena |
Thesis language: | Slovensky |
Abstract: | Bakalářská práce zkoumá vztah mezi vzděláním a hospodářským růstem v zemích OECD. Hlavním cílem práce je ověřit hypotézu, která předpokládá pozitivní korelaci mezi úrovní vzdělání a růstem HDP na obyvatele. K ověření hypotézy byl použit ekonometrický model s panelovými daty z vybraných zemí OECD za období 20 let. V práci jsou použita teoretická východiska teorie lidského kapitálu Garyho Beckera a Theodora Schultze, Mincerova rovnice a Lucasův model endogenního růstu. V teoretické části byl rovněž analyzován koncept brain drain a náklady na vzdělání. Praktická část zahrnuje analýzu dat a konstrukci dvou ekonometrických modelů, které byly odhadnuty metodou fixních efektů na základě Hausmanova testu. Výsledky ukazují, že průměrný počet let školní docházky i středoškolské a vysokoškolské vzdělání mají pozitivní vliv na růst HDP na obyvatele, přičemž největší variabilitu HDP na obyvatele vysvětluje rozšířený model, který zahrnuje kontrolní a zpožděné proměnné. Hypotéza byla potvrzena, ale zároveň byly zjištěny nedostatky modelu, zejména omezený počet proměnných souvisejících s kvalitou vzdělání. |
Keywords: | vzdělání; ekonomický růst; lidský kapitál |
Thesis title: | Analysis of the impact of education on economic performance in OECD countries in the years 2002-2022 |
---|---|
Author: | Süttöová, Viktória |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Dohnal, Ondřej |
Opponents: | Taylor, Nikola Magdalena |
Thesis language: | Slovensky |
Abstract: | The bachelor thesis examines the relationship between education and economic growth in OECD countries. The main objective of the thesis is to test the hypothesis that assumes a positive correlation between education level and GDP per capita growth. To test the hypothesis, an econometric model with panel data from selected OECD countries over a period of 20 years was used. The theoretical foundations of the human capital theory of Gary Becker and Theodore Schultz, the Mincer equation and the Lucas model of endogenous growth are used in the paper. The theoretical part also analysed the concept of brain drain and the cost of education. The practical part includes data analysis and the construction of two econometric models, which were estimated by the fixed effects method based on the Hausman test. The results show that average years of schooling as well as secondary and tertiary education have a positive effect on GDP per capita growth, with the highest variability in GDP per capita explained by the augmented model that includes control and lagged variables. The hypothesis was confirmed, but at the same time, weaknesses of the model were identified, in particular the limited number of variables associated with the quality of education. |
Keywords: | economic growth; education; human capital |
Information about study
Study programme: | Ekonomie |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 3. 3. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 19. 8. 2024 |
Date of defense: | 5. 9. 2024 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/87887/podrobnosti |