Cultural Entrepreneurship within Club Scene in Prague

Thesis title: Kulturní podnikání v rámci klubové scény v Praze
Author: Hornová, Edita
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Grosman, Jakub
Opponents: Šubrt, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce mapuje současnou podobu vybrané klubové scény v Praze s důrazem na profil publika klubů a hodnocení různých aspektů jejich fungování. Hlavním cílem analýzy bylo pochopit význam této scény a identifikovat faktory, které mohou přispět k její udržitelnosti. Metodologicky práce využívá kombinaci kvalitativních metod, včetně dotazníkového šetření publika, analýzy sekundárních zdrojů a osobních rozhovorů s aktéry zkoumané scény. Postup zahrnoval sběr dat od návštěvníků klubů a následnou analýzu demografických údajů, ekonomických, sociálních a estetických aspektů klubového prostředí. Z analýzy dat vyplynula tato klíčová zjištění: publikum je tvořeno převážně mladšími (26-35 let), kulturně založenými osobami s mírnou převahou mužů. Hlavními podněty pro návštěvu klubů jsou intenzivní poslech hudby, tanec a setkání s přáteli. Typickým znakem publika je vysoká míra zapojení a loajality k vybrané klubové kultuře. I přes to, že je pražská klubová scéna svými návštěvníky vnímána jako kulturně významná, čelí výzvám spojeným se stárnutím publika, poklesem kvality hudebních programů a mainstreamizaci klubového prostředí. Výsledkem práce je rovněž sada doporučení, která mají potenciál ovlivnit praxi subjektů podnikajících na vybrané klubové scéně v Praze.
Keywords: klubová scéna; kulturní podnikání; Praha; klubová kultura
Thesis title: Cultural Entrepreneurship within Club Scene in Prague
Author: Hornová, Edita
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Grosman, Jakub
Opponents: Šubrt, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
This master's thesis examines the current form of the selected club scene in Prague with an emphasis on the profile of the audience of clubs and the evaluation of various aspects of their functioning. The main aim of the analysis was to understand the importance of this scene and to identify factors that can contribute to its sustainability. Methodologically, the thesis uses a combination of qualitative methods, including a questionnaire survey of the audience, analysis of secondary sources and personal interviews with actors of the scene under study. The process involved collecting data from club-goers and then analysing demographic data, economic, social and aesthetic aspects of the club environment. The following key findings emerged from the data analysis: the audience is predominantly made up of younger (26-35 years old), culturally based individuals, with a slight predominance of men. The main motivations for going to clubs are intense music listening, dancing and meeting friends. The typical characteristic of the audience is a high level of involvement and loyalty to the chosen club culture. Despite being perceived as culturally significant by its visitors, the Prague club scene faces challenges related to the ageing of the audience, the decline in the quality of music programmes and the mainstreaming of the club environment. The thesis also results in a set of recommendations that have the potential to influence the practice of entities operating in the selected club scene in Prague.
Keywords: Club Culture; Club Scene; Cultural Entrepreneurship; Prague

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 11. 2023
Date of submission: 21. 8. 2024
Date of defense: 10. 9. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86537/podrobnosti

Files for download

    Last update: