Tourist attractiveness of Prague localities

Thesis title: Turistická atraktivita pražských lokalit
Author: Mocková, Daniela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Novák, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá overturismem v Praze a zkoumá využití demarketingových opatření v této problematice. Práce analyzuje současné strategie a opatření přijatá v turisticky exponovaných oblastech. Pozornost je věnována také vlivům covidové pandemie, která přinesla krátkodobý pokles návštěvnosti, nicméně se i do budoucna předpokládá její další růst. Výzkum se zaměřuje na výzvy spojené s návratem k předpandemické úrovni turismu, analyzuje účinnost implementovaných demarketingových nástrojů a možné budoucí strategie. Zkoumána je perspektiva samotných zasažených objektů i města, které je reprezentováno destinační společností Prague City Tourism.
Keywords: overturismus; demarketing; kulturní atraktivity; udržitelný cestovní ruch; Praha
Thesis title: Tourist attractiveness of Prague localities
Author: Mocková, Daniela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Novák, Zdeněk
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with overtourism in Prague and explores the use of demarketing measures in this issue. The thesis analyses the current strategies and measures adopted in tourist-exposed areas. Attention is also paid to the effects of the covid pandemic, which brought a short-term decline in visitor numbers, but is expected to continue to grow in the future. The research focuses on the challenges associated with returning to pre-pandemic levels of tourism, analysing the effectiveness of the demarketing tools implemented and possible future strategies. The perspective of the affected objects themselves and the city, represented by the destination company Prague City Tourism, is examined.
Keywords: Overtourism; Demarketing; Prague; Cultural attractions; Sustainable tourism

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 10. 2023
Date of submission: 21. 8. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: