Perception of Artificial Intelligence in Marketing Communication

Thesis title: Vnímání umělé inteligence v marketingové komunikaci
Author: Nguyenová, Huong Giang
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Kurka , Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je odhalit to, jak manažeři marketingu a zástupci Generace Z v České republice vnímají generativní umělou inteligenci (AI) v marketingové komunikaci a identifikovat trendy této technologie. Teoretická část definuje komunikační mix, digitální marketing a zabývá se generativní AI, jejími trendy a aplikacemi. Rovněž obsahuje literární rešerši na téma generativní AI, spotřebitele a managementu. Pro účely splnění cíle byly v praktické části uskutečněny polostrukturované rozhovory se zkušenými marketingovými manažery a s experty na generativní AI. Tyto rozhovory byly analyzovány pomocí tematické analýzy v aplikaci Condens. Další metodou bylo CAWI dotazníkové řešení, které bylo vyhodnoceno pomocí softwaru SPSS MBI. Tento přístup prohloubil klíčová témata a přinesl základní porozumění tomu, jak spotřebitelé Generace Z vnímají generativní AI v marketingové komunikaci. Poznatky z webinářů na toto téma prohloubily pochopení trendů a příležitostí spojených s generativní AI. Pomocí zmíněných metod byly zodpovězeny výzkumné otázky a navržena konkrétní doporučení pro firmy, které zvažují implementaci generativní AI do svých marketingových strategií.
Keywords: Generativní umělá inteligence; marketingová komunikace; digitální marketing; spotřebitelské vnímání; Generace Z; Chat-GPT ; Česká republika
Thesis title: Perception of Artificial Intelligence in Marketing Communication
Author: Nguyenová, Huong Giang
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Kurka , Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to uncover the perceptions of marketing managers and representatives of Generation Z in the Czech Republic towards generative artificial intelligence (AI) in marketing communication and to identify trends in this technology. The theoretical part defines the communication mix, digital marketing, and delves into generative AI, its trends, and applications. It also includes a literature review on the topic of generative AI, consumers, and management. For the purpose of achieving the aim, semi-structured interviews were conducted in the practical part where experienced marketing managers and experts in generative AI were interviewed. These interviews were analyzed using thematic analysis in the Condens application. Another method used was the CAWI survey method, which was evaluated using SPSS MBI software. This approach enriched key themes and provided a fundamental understanding of how Generation Z consumers perceive generative AI in marketing communication. Insights from webinars on this topic deepened the understanding of trends and opportunities associated with generative AI. Using these methods, the research questions were answered, and specific recommendations were proposed for companies considering the implementation of generative AI in their marketing strategies.
Keywords: Generative Artificial Intelligence; Marketing Communication; Digital Marketing; Consumer Perception; Generation Z; Czech Republic; Chat-GPT

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 4. 2023
Date of submission: 21. 8. 2024
Date of defense: 12. 9. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84421/podrobnosti

Files for download

    Last update: