Digital distribution and its business models with a focus on streaming platforms

Thesis title: Business modely digitální distribuce hudby se zaměřením na streamovací platformy
Author: Kolínský, Mario
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šubrt, Daniel
Opponents: Grosman, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá současnou digitální distribucí hudby a možnostmi, které trh v ČR nabízí Cílem práce je průzkum a analýza služeb distribuce hudby se zaměřením na digitální distribuci a streamovací platformy. Její součástí je také výzkum hudebních nahrávek jako produktu, včetně životního cyklu. Práce rozebírá současné fungování a modely distribuce hudby od umělců přes distributory a nahrávací společnosti až po samotné konzumenty – posluchače. Práce se zabývá průzkumem nahrávacího průmyslu a jeho aktérů, převážně na poli populární hudby a jejich rozhodováním při výběru distribučních kanálů a výzkumu výhod či nevýhod zvolených obchodních modelů a jejich srovnání.
Keywords: Konzumace hudby; hudební nahrávky; digitální distribuce; streaming; streamovací platformy
Thesis title: Digital distribution and its business models with a focus on streaming platforms
Author: Kolínský, Mario
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šubrt, Daniel
Opponents: Grosman, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the current digital distribution of music and the possibilities offered by the market in the Czech Republic. The aim of the thesis is to research and analyse music distribution services with a focus on digital distribution and streaming platforms. It also includes research on recorded music as a product, including the life cycle. The thesis analyses the current functioning and models of music distribution from artists to distributors and record companies to the consumers - listeners. The thesis investigates the recording industry and its actors, mainly in the field of popular music, and their decision-making in choosing distribution channels, and researches the advantages or disadvantages of the chosen business models and their comparison.
Keywords: Music consumption; music recordings; digital distribution; streaming platforms

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 2. 2023
Date of submission: 21. 8. 2024
Date of defense: 12. 9. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83967/podrobnosti

Files for download

    Last update: