Sustainable development in sponsorship: How sponsors help protect core values and promote sustainability

Thesis title: Udržitelný rozvoj ve sponzoringu: Přínos sponzora k ochraně klíčových hodnot a podpoře udržitelnosti
Author: Uzelac, Klára
Thesis type: Závěrečná práce - Institut celoživotního vzdělávání
Supervisor: Votoupalová, Markéta
Opponents: Bartek, Zoran
Thesis language: Česky
Abstract:
Sport a životní prostředí jsou vzájemně propojené aspekty, které hrají významnou roli v moderní společnosti. I když sportovní aktivity mohou mít negativní dopad na životní prostředí, současně nabízejí příležitosti k podpoře udržitelnosti a posilování vztahu mezi lidmi a přírodou. Sportovní sponzoring představuje strategii, která nejen zvyšuje viditelnost značky, ale také podporuje udržitelnost sportovních subjektů. V tomto kontextu hrají strategie ESG (environmentální, sociální a správní aspekty) klíčovou roli při zajišťování dlouhodobé hodnoty pro akcionáře a pozitivního přínosu pro společnost a životní prostředí. Tato práce analyzuje, zda a jak integrace ESG a udržitelnosti do sportovního sponzoringu přináší vzájemné výhody pro sponzory i sportovní organizace. A zda udržitelné sponzoringové partnerství přispívá nejen k dosažení marketingových cílů a efektivitě partnerství ale také k lepšímu řízení rizik, zlepšení pověsti značky a podpoře dlouhodobé udržitelnosti podnikání.
Keywords: Sport; Sportovní sponzoring; Životní prostředí; Udržitelnost; ESG strategie; Společenská odpovědnost; Marketingová strategie; Spolupráce; Dlouhodobá hodnota
Thesis title: Sustainable development in sponsorship: How sponsors help protect core values and promote sustainability
Author: Uzelac, Klára
Thesis type: Závěrečná práce - Institut celoživotního vzdělávání
Supervisor: Votoupalová, Markéta
Opponents: Bartek, Zoran
Thesis language: Česky
Abstract:
Sport and the environment are interrelated and both play an essential role in modern society. While sporting activities can harm the environment, they also offer opportunities to promote sustainability and strengthen the relationship between people and nature. Sports sponsorship is a strategy that increases brand awareness and promotes the sustainability of sports organizations. In this context, environmental, social and governance (ESG) strategies are key to creating long-term shareholder value and positive benefits for society and the environment. This paper analyses whether and how integrating ESG and sustainability into sports sponsorship can mutually benefit sponsors and sports organizations. And whether sustainable sponsorship partnerships contribute not only to delivering marketing objectives and partnership effectiveness, but also to better risk management, improved brand reputation and long-term business sustainability.
Keywords: Sport; Sport sponsorship; Sustainability; ESG strategy; Social responsibility; Marketing strategy; Collaboration; Long-term value; Environment

Information about study

Study programme: Sportovní diplomacie
Type of study programme: Celoživotní vzdělávání studijní program
Assigned degree: MPA
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 1. 2024
Date of submission: 30. 8. 2024
Date of defense: 3. 10. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/87085/podrobnosti

Files for download

    Last update: