The Impact of Exchange Rate on the Tourism Sector in the Czech Republic

Thesis title: The Impact of Exchange Rate on the Tourism Sector in the Czech Republic
Author: Sochančaková, Hana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hnát, Pavel
Opponents: Procházková Ilinitchi, Cristina
Thesis language: English
Abstract:
The thesis examines the impact of exchange rates on the tourism sector in the Czech Republic, focusing on both international and domestic tourism from 2018 to 2024. The aim of the study is to analyze how changes in the exchange rate influence the number of foreign tourists coming to the Czech Republic and how tourism businesses adapt to these changes. The work combines quantitative analysis of statistical data from the Czech Statistical Office and the Czech National Bank with qualitative research based on interviews with hotel, airport, and travel agency representatives. The results indicate that the exchange rate of the Czech crown against the euro affects in a certain way the attractiveness of the Czech Republic for foreign tourists, especially during periods of crown depreciation. The strategies of entrepreneurs in response to currency fluctuations, including adjustments in pricing policies and services to maintain competitiveness in the foreign market, are also highlighted.
Keywords: exchange rate; tourism; Czech Republic
Thesis title: Vliv měnového kurzu na odvětví cestovního ruchu v České republice
Author: Sochančaková, Hana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hnát, Pavel
Opponents: Procházková Ilinitchi, Cristina
Thesis language: English
Abstract:
Práce se zabývá vlivem měnového kurzu na odvětví cestovního ruchu v České republice, zejména na mezinárodní, potažmo i domácí cestovní ruch v období let 2018–2024. Cílem práce je analyzovat, jak změny měnového kurzu ovlivňují počet zahraničních turistů přijíždějících do Česka a jakým způsobem se podniky cestovního ruchu přizpůsobují těmto změnám. Práce kombinuje kvantitativní analýzu statistických dat z Českého statistického úřadu a České národní banky s kvalitativním výzkumem, založeným na rozhovorech se zástupci hotelů, letišť a cestovních agentur. Výsledky ukazují, že kurz české koruny vůči euru má určitý vliv na atraktivitu České republiky pro zahraniční turisty, zejména během období oslabení koruny. Zároveň jsou zdůrazněny strategie podnikatelů, jakým způsobem reagují na měnové výkyvy a jak přizpůsobují své cenové politiky a služby, aby si udrželi konkurenceschopnost na zahraničním trhu.
Keywords: Česká republika; měnový kurz; cestovní ruch

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Manažer obchodu
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 1. 2019
Date of submission: 9. 9. 2024
Date of defense: 2024

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: