Evaluating Influencer Marketing Perception Among Gen Z on Instagram

Thesis title: Evaluating Influencer Marketing Perception Among Gen Z on Instagram
Author: Abdulgalejeva, Renata
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: English
Abstract:
As the Gen Z population becomes increasingly active in purchasing products, it is important for businesses to understand how to effectively promote their product towards this demographic. Each generation has unique characteristics distinguishing them, presenting new challenges and also opportunities for businesses to explore when it comes to advertising towards the Gen Z population. The purpose of this thesis is to examine the advertising avoidance of Gen Z and effectiveness of advertising in the context of social media influencer marketing. An online questionnaire was distributed via Instagram utilising snowball sampling. It obtained responses from a total of 107 participants, 56 of whom were identified as Gen Z. The collected data allowed for comparisons to be made between the Gen Z and non-Gen Z sample. Overall, the results indicate that while a majority of respondents express distrust towards influencers’ product recommendations, Gen Z users still continue to engage in sponsored giveaways and utilize discount codes promoted by influencers. Further, for Gen Z, congruence between an influencer’s image and what they promote is important. Although Gen Z appear to have more moral values, these do not necessarily have an influence on their purchasing decisions; they may disapprove of controversial influencers participating in advertising campaigns, but will still purchase products from brands with unethical stakeholders.
Keywords: Gen Z ; Gen Z advertising ; Instagram users ; Social media influencer marketing ; Advertising avoidance
Thesis title: Vyhodnocení vnímání influencer marketingu mezi Gen Z na Instagramu
Author: Abdulgalejeva, Renata
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: English
Abstract:
Jak se populace Gen Z stává stále aktivnější v nakupování produktů, je pro firmy důležité pochopit, jak efektivně propagovat své produkty této demografické skupině. Každá generace má své jedinečné charakteristiky, které ji odlišují, což přináší nové výzvy i příležitosti pro firmy, které chtějí cílit reklamu na Gen Z. Cílem této diplomové práce je zkoumat, jak se Gen Z vyhýbá reklamám a jaká je účinnost reklamy v kontextu marketingu prostřednictvím influencerů na sociálních médiích. Online dotazník byl distribuován přes Instagram pomocí metody sněhové koule, což přineslo 107 odpovědí, z nichž 56 bylo identifikováno jako Gen Z. Shromážděná data umožnila srovnání mezi vzorky Gen Z a ne-Gen Z. Celkové výsledky ukazují, že i když většina respondentů vyjadřuje nedůvěru vůči produktovým doporučením influencerů, uživatelé Gen Z se stále zapojují do sponzorovaných soutěží a využívají slevové kódy propagované influencery. Pro Gen Z je navíc důležité, aby byl obraz influencera v souladu s tím, co propaguje. Přestože Gen Z působí dojmem, že má vyšší morální hodnoty, tyto hodnoty nutně neovlivňují jejich nákupní rozhodnutí; mohou nesouhlasit s účastí kontroverzních influencerů v reklamních kampaních, ale přesto nakupují produkty od značek s neetickými stakeholdery.
Keywords: Gen Z; Reklama pro Gen Z; Uživatelé Instagramu; Marketing influencerů na sociálních médiích; Vyhýbání se reklamám

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/International Business
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 4. 2018
Date of submission: 10. 9. 2024
Date of defense: 20. 11. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65744/podrobnosti

Files for download

    Last update: