Thesis title: |
Evaluating Influencer Marketing Perception Among Gen Z on Instagram |
Author: |
Abdulgalejeva, Renata |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Král, Petr |
Opponents: |
Průša, Přemysl |
Thesis language: |
English |
Abstract: |
As the Gen Z population becomes increasingly active in purchasing products, it is important for businesses to understand how to effectively promote their product towards this demographic. Each generation has unique characteristics distinguishing them, presenting new challenges and also opportunities for businesses to explore when it comes to advertising towards the Gen Z population. The purpose of this thesis is to examine the advertising avoidance of Gen Z and effectiveness of advertising in the context of social media influencer marketing. An online questionnaire was distributed via Instagram utilising snowball sampling. It obtained responses from a total of 107 participants, 56 of whom were identified as Gen Z. The collected data allowed for comparisons to be made between the Gen Z and non-Gen Z sample. Overall, the results indicate that while a majority of respondents express distrust towards influencers’ product recommendations, Gen Z users still continue to engage in sponsored giveaways and utilize discount codes promoted by influencers. Further, for Gen Z, congruence between an influencer’s image and what they promote is important. Although Gen Z appear to have more moral values, these do not necessarily have an influence on their purchasing decisions; they may disapprove of controversial influencers participating in advertising campaigns, but will still purchase products from brands with unethical stakeholders. |
Keywords: |
Gen Z ; Gen Z advertising ; Instagram users ; Social media influencer marketing ; Advertising avoidance |
Thesis title: |
Vyhodnocení vnímání influencer marketingu mezi Gen Z na Instagramu |
Author: |
Abdulgalejeva, Renata |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Král, Petr |
Opponents: |
Průša, Přemysl |
Thesis language: |
English |
Abstract: |
Jak se populace Gen Z stává stále aktivnější v nakupování produktů, je pro firmy důležité pochopit, jak efektivně propagovat své produkty této demografické skupině. Každá generace má své jedinečné charakteristiky, které ji odlišují, což přináší nové výzvy i příležitosti pro firmy, které chtějí cílit reklamu na Gen Z. Cílem této diplomové práce je zkoumat, jak se Gen Z vyhýbá reklamám a jaká je účinnost reklamy v kontextu marketingu prostřednictvím influencerů na sociálních médiích. Online dotazník byl distribuován přes Instagram pomocí metody sněhové koule, což přineslo 107 odpovědí, z nichž 56 bylo identifikováno jako Gen Z. Shromážděná data umožnila srovnání mezi vzorky Gen Z a ne-Gen Z. Celkové výsledky ukazují, že i když většina respondentů vyjadřuje nedůvěru vůči produktovým doporučením influencerů, uživatelé Gen Z se stále zapojují do sponzorovaných soutěží a využívají slevové kódy propagované influencery. Pro Gen Z je navíc důležité, aby byl obraz influencera v souladu s tím, co propaguje. Přestože Gen Z působí dojmem, že má vyšší morální hodnoty, tyto hodnoty nutně neovlivňují jejich nákupní rozhodnutí; mohou nesouhlasit s účastí kontroverzních influencerů v reklamních kampaních, ale přesto nakupují produkty od značek s neetickými stakeholdery. |
Keywords: |
Gen Z; Reklama pro Gen Z; Uživatelé Instagramu; Marketing influencerů na sociálních médiích; Vyhýbání se reklamám |
Information about study
Study programme: |
Mezinárodní ekonomické vztahy/International Business |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of International Relations |
Department: |
Department of International Business |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
16. 4. 2018 |
Date of submission: |
10. 9. 2024 |
Date of defense: |
2024 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.