Product Design for Users Overusing Social Media Based on Design Thinking Methodology
Thesis title: | Návrh produktu pro uživatele nadměrně užívající sociální sítě na základě metodiky Design Thinking |
---|---|
Author: | Hoffmannová, Anna |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Mareš, Jan |
Opponents: | Müllerová, Jana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zaměřuje na návrh produktu pro uživatele, kteří nadměrně využívají sociální sítě, s cílem podpořit jejich duševní a digitální zdraví. Teoretická část poskytuje přehled vývoje a vlivů sociálních sítí na společnost, se zaměřením na negativní dopady, jako je návykovost a pokles produktivity, a přináší kontext specifický pro Českou republiku. Součástí teoretického rámce je také metodika Design Thinking, jejíž pět fází (Pochopení, Definování, Ideace, Prototypování a Testování) tvoří základ pro vývoj aplikace. Praktická část zahrnuje analýzu trhu, SWOT analýzu a sérii hloubkových rozhovorů s uživateli, jejichž výsledky vedou k návrhu aplikace využívající gamifikaci a principy uživatelského zaměření. Výstupem práce je koncept aplikace, která má uživatelům pomoci omezit čas strávený na sociálních sítích a podpořit jejich zdraví a efektivitu. |
Keywords: | sociální sítě; digitální zdraví; Design Thinking; aplikace |
Thesis title: | Product Design for Users Overusing Social Media Based on Design Thinking Methodology |
---|---|
Author: | Hoffmannová, Anna |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Mareš, Jan |
Opponents: | Müllerová, Jana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis focuses on designing an application for users who excessively engage with social media, aiming to support their mental and digital well-being. The theoretical section provides an overview of the development and societal impact of social networks, with a focus on their addictive nature and productivity decline, and places these issues in the context of the Czech Republic. Additionally, it outlines the Design Thinking methodology, whose five phases (Empathize, Define, Ideate, Prototype, and Test) form the foundation for application development. The practical part includes market analysis, a SWOT analysis, and in-depth interviews with users, leading to a design proposal that incorporates gamification and user-centered principles. The outcome of this work is a concept for an application that helps users reduce time spent on social media while promoting health and productivity. |
Keywords: | social media; Design Thinking; digital well-being; application |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Arts Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Entrepreneurship |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 29. 6. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 26. 11. 2024 |
Date of defense: | 18. 12. 2024 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/88997/podrobnosti |