The impact of data analysis and AI tools on the success of advertising campaigns

Thesis title: Vliv datové analýzy a AI nástrojů na úspěšnost reklamních kampaní
Author: Douša, Marek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Švecová, Lenka
Opponents: Štěpánek, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se věnuje problematice cílení reklamních kampaní na zákazníky a jaký může mít tento faktor vliv na malé podniky. Cílení reklamních kampaní je nastavováno dle tří různých přístupů: Expertní odhad, Analýza dat a Umělá inteligence. V rámci práce jsou data sbírána ze soukromé firmy, zabývající se prodejem fotovoltaických elektráren. Práce obsahuje teoretické zázemí pro pochopení a možnost reprodukce daných postupů, samotnou implementaci jednotlivých postupů, analýzu jejich výsledků a závěrečnou diskuzi. V rámci této práce byl analyzován a identifikován nejúspěšnější přístup, přičemž výsledky potvrzují, že navzdory existujícím výzvám, jako je potřeba kvalitních dat, převažují přínosy ve formě přesnějšího cílení a zvýšené návratnosti investic.
Keywords: malý podnik; reklama; analýza dat; expertní odhad; umělá inteligence
Thesis title: The impact of data analysis and AI tools on the success of advertising campaigns
Author: Douša, Marek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Švecová, Lenka
Opponents: Štěpánek, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis addresses the issue of customer targeting in advertising campaigns and examines how this factor can impact small businesses. The targeting of advertising campaigns is based on three different approaches: Expert Estimation, Data Analysis, and Artificial Intelligence. Data for the study are collected from a private company engaged in the sale of photovoltaic power plants. The thesis includes theoretical background for understanding and reproducing the applied methods, the implementation of each approach, an analysis of their outcomes, and a concluding discussion. The study identifies and analyzes the most successful approach, with results confirming that, despite existing challenges such as the need for high-quality data, the benefits such as more precise targeting and higher return on investment are significant.
Keywords: data analysis; expert estimation; artificial intelligence; advertisement; small business

Information about study

Study programme: Podniková informatika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 4. 2024
Date of submission: 30. 11. 2024
Date of defense: 24. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/88255/podrobnosti

Files for download

    Last update: