Corporate brand strategy of global coffee companies and the use of local cultural elements

Thesis title: Corporate brand strategy of global coffee companies and the use of local cultural elements
Author: Mykhalchuk, Diana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Thesis language: English
Abstract:
This bachelor thesis investigated the corporate brand strategy of global coffee companies and the use of local cultural elements in the Czech Republic. Global coffee companies tend to incorporate local cultural elements into their brand strategies to improve consumers' perceptions and gain loyalty. However, little data is known about their strategies in the Czech market. In particular, Starbucks and Costa Coffee were chosen for this research as the two most prominent representatives of global coffee companies in the Czech market. Qualitative research was conducted among consumers to investigate the brand strategy of these coffee companies. As the result of the thematic analysis, the study found the main similarities and differences in the brand strategies of Starbucks and Costa Coffee, their positioning in the Czech market, usage of local cultural elements, and ability to attract nationalistic consumers.
Keywords: Starbucks; Costa Coffee; brand strategy; brand image; brand identity; standardization; localization; consumer nationalism; global coffee companies; brand positioning; market orientation
Thesis title: Strategie firemních značek globálních kávových společností a využití místních kulturních prvků
Author: Mykhalchuk, Diana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Thesis language: English
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývala strategií firemních značek globálních kávových společností a využitím lokálních kulturních prvků v České republice. Globální kávové společnosti mají tendenci do svých strategií značek začleňovat lokální kulturní prvky, aby zlepšily vnímání spotřebitelů a získaly si loajalitu. O jejich strategiích na českém trhu je však známo jen málo údajů. Pro tento výzkum byly vybrány zejména společnosti Starbucks a Costa Coffee jako dva nejvýznamnější zástupci globálních kávových společností na českém trhu. Pro zkoumání strategie těchto kávových společností byl proveden kvalitativní výzkum mezi spotřebiteli. Výsledkem tematické analýzy bylo zjištění hlavních podobností a rozdílů ve strategiích značek Starbucks a Costa Coffee, jejich positioningu na českém trhu, využití lokálních kulturních prvků a schopnosti zaujmout nacionalistické spotřebitele.
Keywords: Costa Coffee; globální kávové společnosti; strategie značky; image značky; identita značky; positioning značky; orientace na trh; standardizace; lokalizace; nacionalismus spotřebitelů; Starbucks

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 3. 2024
Date of submission: 6. 12. 2024
Date of defense: 7. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/87898/podrobnosti

Files for download

    Last update: