FMCG Supply Chain Optimization through Vendor Managed Inventory (VMI): Case Study of Anheuser-Busch InBev

Thesis title: FMCG Supply Chain Optimization through Vendor Managed Inventory (VMI): Case Study of Anheuser-Busch InBev
Author: Gaifullin, Timur
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vlčková, Jana
Opponents: Hrubý, Michal
Thesis language: English
Abstract:
The thesis examines the potential of Vendor Managed Inventory in optimizing supply chain performance within the Fast-Moving Consumer Goods sector. The evaluation is based on the case study of global beer producer Anheuser-Busch InBev. The research aims to evaluate how effective VMI in increasing supply chain efficiency, compare VMI with Customer Managed Inventory (CMI) and estimate how reasonable is the transition between the two models when trying to achieve better operational results. The case study demonstrates that VMI can improve supply chain performance by increasing customer satisfaction, reducing waste and achieving superior KPI results. The comparative analysis highlights that VMI requires higher initial investments, advanced technological infrastructure and strong collaboration between supplier and customer, however, it offers greater long-term benefits compared to CMI. Additionally, the thesis stresses the importance of considering factors specific to the market and industry when deciding between VMI and CMI.
Keywords: Vendor Managed Inventory; Supply Chain; Optimisation of Business Processes; Logistics
Thesis title: Optimalizace nutričního dodavatelského řetězce prostřednictvím Vendor Managed Inventory (VMI): Případová studie Anheuser-Busch InBev
Author: Gaifullin, Timur
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vlčková, Jana
Opponents: Hrubý, Michal
Thesis language: English
Abstract:
Práce zkoumá potenciál Vendor Managed Inventory při optimalizaci výkonnosti dodavatelského řetězce v sektoru rychloobrátkového spotřebního zboží. Hodnocení vychází z případové studie světového výrobce piva Anheuser-Busch InBev. Cílem výzkumu je vyhodnotit, jak efektivní je VMI při zvyšování efektivity dodavatelského řetězce, porovnat VMI s Customer Managed Inventory (CMI) a odhadnout, jak rozumný je přechod mezi těmito dvěma modely při snaze dosáhnout lepších provozních výsledků. Případová studie ukazuje, že VMI může zlepšit výkon dodavatelského řetězce zvýšením spokojenosti zákazníků, snížením plýtvání a dosažením vynikajících výsledků KPI. Srovnávací analýza zdůrazňuje, že VMI vyžaduje vyšší počáteční investice, pokročilou technologickou infrastrukturu a silnou spolupráci mezi dodavatelem a zákazníkem, nicméně nabízí větší dlouhodobé výhody ve srovnání s CMI. Dále práce zdůrazňuje důležitost zohlednění faktorů specifických pro trh a odvětví při rozhodování mezi VMI a CMI.
Keywords: Zásoby řízené dodavatelem; Dodavatelský řetězec; Optimalizace Obchodních Procesů; Logistika

Information about study

Study programme: International Business
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 9. 2023
Date of submission: 6. 12. 2024
Date of defense: 10. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85617/podrobnosti

Files for download

    Last update: